Pojistný trh v roce 2015 podrželo neživotní pojištění

Praha - Z předběžných výsledků České asociace pojišťoven (ČAP) za loňský rok vyplývá, že celkové předepsané pojistné za rok 2015 vzrostlo meziročně o 1,1 mld. Kč, což odpovídá nárůstu o 1 %. Růst pojistného tak ve druhé polovině roku akceleroval proti 0,3% růstu v prvním pololetí. Stejně jako v loňském roce drží pojistný trh neživotní pojištění, které posílilo o 4 %. Naopak oblast životního pojištění nadále oslabuje, oproti roku 2014 o 3,5 %.

Diskuse: 0

Pojistný trh v roce 2015 podrželo neživotní pojištění - anotační foto

Předpis v oblasti životního pojištění se meziročně snížil bezmála o 1,6 mld. Kč. Největší pokles vykazují produkty s jednorázově placeným pojistným (-26,7 %). Nepříliš optimistická (-2,1 %) je však především situace u produktů běžně placeného pojistného, které kryjí klientům každodenní životní rizika. Bohužel životní pojištění jako dlouhodobý nástroj ochrany před riziky a možnost vytváření rezervy na stáří je velmi podceňován. Úbytek téměř 250 tisíc smluv životního pojištění v loňském roce jen potvrdil tento trend.

„Vývoj v oblasti životního pojištění v loňském roce ovlivnily legislativní změny, které upravily podmínky daňové uznatelnosti, negativní dopad zcela jistě má i problematika přepojišťování a související komunikace. V neposlední řadě nízké úrokové sazby ovlivňují vývoj ve všech oblastech finančního trhu a nepochybně ovlivní vývoj životního pojištění i v letošním roce," vysvětluje výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Naopak pozitivní vývoj se projevil v neživotním pojištění, kde předepsané pojistné vzrostlo o 2,7 miliardy korun z 68,9 mld. Kč v roce 2014 na aktuálních 71,6 mld. Kč. Pojistné v oblasti povinného ručení vzrostlo o 1,9%. Zvýšený objem souvisí především s rostoucím počtem vozidel. Z hlediska celkové bilance povinné ručení zůstává ve ztrátě. „Ceny povinného ručení víceméně stagnují. Konkurenční boj pojišťoven se přesouvá z oblasti cenové politiky více k rozsahu poskytovaných služeb a odráží se zejména v detailnějším zohlednění rizik a v individuálním přístupu ke každému klientovi," pokračuje Jan Matoušek. Tempo růstu se v závěru roku 2015 zvýšilo i v havarijním pojištění, které posílilo z 5,3 % na aktuálních 6,1 %. Tento vývoj v oblasti pojištění vozidel souvisí s oživením ekonomiky a nastupující dynamikou nákupů nových a dražších vozidel.

K růstové bilanci neživotního pojištění přispělo i pojištění podnikatelských rizik, kde i přes mírné zpomalení dynamiky došlo ke zvýšení předepsaného pojistného o 3,6 % na celkových téměř 19 mld. Kč. Podnikatelé uzavřeli o téměř 20 tisíc pojistných smluv více než v loňském roce. „Větší zájem o zabezpečení podnikatelských rizik úzce souvisí se stavem české ekonomiky. S ohledem na její zlepšující se kondici očekáváme i v tomto roce pozitivní vývoj v oblasti podnikatelských pojištění," uzavírá výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Klíčová slova: pojišťovny

Diskuse

Pojistný trh v roce 2015 podrželo neživotní pojištění

  •  

Počet příspěvků: , Buďte první!

Přidejte vlastní názor…

Doporučujeme

Akcie Deutsche Bank spadly na nové minimum, po zprávě o nižší pokutě v USA se...

30.09.2016 21:00 Aktualizováno Berlín/Praha – I dnes pokračovalo prudké oslabení akcií Deutsche Bank, vůbec poprvé se tak jejich cena...

Pozor, Evropě hrozí velká krize, varuje Paroubek

30.09.2016 16:48 Praha - Bývalý premiér a někdejší předseda ČSSD Jiří Paroubek se obává, že Evropě hrozí bankovní krize. Uvedl...

Češi si půjčují ve velkém, dluhy domácností už přesáhly 1,387 bilionu

30.09.2016 16:31 Aktualizováno Praha – České domácnosti jsou opět o něco zadluženější. Podle údajů České národní banky na konci srpna...

Politická bankovní loupež: USA ohrožují globální ekonomiku, varuje prestižní...

30.09.2016 15:37 Aktualizováno Washington - Útok americké vlády na Deutsche Bank, kvůli němuž akcie největší německé banky spadly až o 20...

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Anketa

Kdo vyhraje prezidentské volby v USA?

Hlasovalo 2963 čtenářů [výsledky anket]

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama