Dva ze tří Čechů slaví Valentýna, nejčastěji vyrazí na romantickou večeři

Praha - Populární původně anglosaský svátek zamilovaných, Den Svatého Valentýna, slaví již bezmála dvě třetiny Čechů. Letos za něj utratí zhruba stejně jako v loňském roce, větší výdaje plánuje jen každý pátý. Nejvyšší částky vydáme zejména při pozvání partnera do restaurace, Češi za valentýnskou večeři průměrně zaplatí kolem 800 korun. Ukázal to exkluzivní průzkum pro UniCredit Bank v kombinaci s daty z platebních terminálů. Aby čeští muži mohli své partnerky obdarovat květinami, musí spoléhat na zahraniční dovoz. Ročně se totiž do České republiky dovezou květy za přibližně 1,3 miliard korun.

Diskuse: 1

Dva ze tří Čechů slaví Valentýna, nejčastěji vyrazí na romantickou večeři - anotační foto

Svatý Valentýn k nám již pronikl naplno, slavit 14. února svátek zamilovaných neplánuje jen třetina (34 %) dotázaných Čechů. A za co na tento populární svátek utrácíme nejvíc? Vede pozvání partnera do restaurace (21 %), v těsném závěsu jsou nákupy čokolád a dezertů (19 %). Ty o něco častěji nakupují ženy, průměrně za ně utratí do 300 korun. Naopak květiny jsou doménou mužů, jako hlavní Valentýnský výdaj je dokonce plánuje 29 % všech českých mužů. Za kytici pro svou partnerku přitom zaplatí v průměru téměř 600 korun. Absolutně nejdražším valentýnským výdajem je ale spodní prádlo. Pokud se jej již muži odhodlají partnerce koupit, v průměru na něj vynaloží 2 400 korun, ukazují statistiky UniCredit Bank za loňský rok ze 41 tisíc platebních karet.

Valentýnské zvyky se příliš nemění, největší podíl respondentů plánuje letos utratit zhruba stejně jako loni. V roce 2015 přitom Češi na Valentýna nakoupili dárky nebo zaplatili v restauraci za celkem 650 korun. To je přibližně o 75 korun méně než v předchozím roce. Letos chce zhruba pětina respondentů svou útratu zvýšit, méně peněz chce letos na Valentýna věnovat jen šest procent dotázaných. „Ochota utrácet na Valentýna silně závisí na věku. Zatímco třetina mladých chce utrácet více než loni, mezi staršími lidmi nad padesát let je to jen zhruba 11 %. Valentýn je však rozhodně fenomén, i mezi staršími ročníky ho slaví většina Čechů," říká Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Na Slovensku se Valentýn uchytil ještě silněji. Neslaví ho jen pětina Slováků, přesto ale celkově utratí o něco méně. Nejpopulárnějším slovenským dárkem je totiž sladké, za čokoládu a dezerty přitom Slováci v průměru utrácí okolo 10 eur.

Klienti UniCredit Bank nejen na Svatého Valentýna získají v únoru zajímavé slevy s novým programem U-šetřete. Například mohou využít až 15 % slevy v síti květinářství Belles Fleurs, na čokolády a bonboniéry Leonidas, v e-shopu Luxusnipradlo.cz, masážním salonu Sabai. Navíc 20 % slevu získají v jakékoli restauraci každou únorovou neděli. Stačí se zaregistrovat, aktivovat slevy a útratu zaplatit libovolnou platební kartou od UniCredit Bank.

Květiny dovážíme téměř výhradně z Nizozemí

Každý třetí Čech a každý pátý Slovák plánují svou partnerku na Valentýna obdarovat květinami. U mužské populace Čechů jsou přitom květiny nejoblíbenější dárek pro jejich něžné polovičky. Slováci svým partnerkám dopřávají sladké překvapení, nejčastěji jim plánují věnovat čokoládu či dezerty.

Podle údajů evropského statistického úřadu (Eurostat) se květiny v Evropě pěstují na více než 80 tisících hektarech, což představuje téměř 1 % veškeré orné půdy v Evropě. Slovensko ani Česko však zdaleka nepatří mezi květinové velmoci, v obou zemích zabírají jen přibližně 0,01 procenta orné půdy.

„Obě země jsou vedle domácí produkce květin do velké míry odkázané na jejich dovoz. Ročně se do České republiky dovezou květiny za více než 130 Kč na obyvatele, na Slovensku to je lehce přes 3 eura (90 Kč). Nadprůměrný import květin najdeme zejména v německy hovořících zemích – Německu a Rakousku s více než třemi stovkami na obyvatele – ale také ve Velké Británii, Dánsku či Lucembursku," vysvětluje Lubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank.

Květiny se do Česka a na Slovensko dováží téměř výhradně z Nizozemí (více než 90 procent květin), které je evropskou květinovou velmocí. Přes holandské přístavy do Evropy proudí i květiny z dalších částí světa. Zajímavostí je, že bezmála 1 % květin dovezených do České republiky pochází přímo až z daleké Kolumbie. Slováci i Češi nejčastěji dováží růže (přibližně třetinový podíl) a chryzantémy (zhruba desetina dovozu květin).

reklama

Diskuse

Dva ze tří Čechů slaví Valentýna, nejčastěji vyrazí na romantickou večeři

Počet příspěvků: , poslední 10.02.2016 12:10
(Zobrazeno posledních 1 příspěvků)

Přidejte vlastní názor…

Doporučujeme

Binární opce: životní šance nebo podvod? - anotační foto

Binární opce: životní šance nebo podvod?

27.08.2016 02:11 Praha - Práce online z pohodlí domova. Vysoce nadprůměrné zisky a minimum úsilí. Kladné i negativní ohlasy a...

Zájem českých firem o vývoz do Německa je letos rekordní  - anotační foto

Zájem českých firem o vývoz do Německa je letos rekordní

26.08.2016 16:34 Praha - Význam Německa pro tuzemskou ekonomiku roste, jak dokládá rekordní zájem českých firem o podporu při...

Anheuser-Busch po převzetí SABMilleru sníží počet zaměstnanců, o práci přijde 5500 lidí - anotační foto

Anheuser-Busch po převzetí SABMilleru sníží počet zaměstnanců, o práci přijde...

26.08.2016 16:30 Brusel - Největší světový producent piva, nadnárodní společnost Anheuser-Busch InBev, po převzetí svého...

Šok z brexitu je pryč: Britská ekonomika zrychlila, důvěra spotřebitelů roste

26.08.2016 12:02 Aktualizováno Londýn - Krátce po oznámení výsledků referenda o brexitu v Británii klesla důvěra spotřebitelů. Situace se...

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

reklama

Další zprávy

reklama

Anketa

Jste pro zavedení otcovské dovolené?

Hlasovalo 1544 čtenářů [výsledky anket]

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama