Průzkum: Zadluženost Česka považuje za vysokou 67 procent občanů

Praha - V lednu 2016 byly, jako každý rok, do pravidelného šetření CVVM zařazeny otázky týkající se dluhů. Zjišťován byl kromě jiného jednak názor na míru zadlužení občanů ČR, jednak názor na míru zadlužení České republiky jako státu. Vzhledem k oběma těmto oblastem pak byla dotázaným položena otázka, zda současná míra zadlužení představuje problém pro občany ČR.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Míra zadlužení občanů ČR je dlouhodobě vnímána jako vysoká. Více než dvě třetiny (70 %) populace si myslí, že je vysoká, a to „spíše vysoká" (46 %) nebo dokonce „velmi vysoká" (24 %). Podle 18 % dotázaných je úroveň zadlužení občanů odpovídající a nevzbuzuje tedy obavy. Pouze 7 % všech dotázaných považuje zadluženost Čechů za nízkou („spíše nízkou" 5 %, velmi nízkou 2 %). Zbývajících 5 % zvolilo odpověď „neví", informuje soc.cas.cz.

Z hlediska časové perspektivy dochází od roku 2010, odkdy tento ukazatel CVVM systematicky každoročně sleduje, do roku 2013 k postupnému nárůstu počtu těch, kteří vnímají míru zadlužení občanů ČR jako velmi nebo spíše vysoké.

V roce 2014 se tento vzestupný trend zastavil, v roce 2015 se obrátil. V letošním roce došlo k dalšímu poklesu a tím potvrzení sestupného trendu (v součtu „velmi vysoká" a „spíše vysoká" o šest procentní bodů oproti roku 2015, o devět procentních bodů oproti roku 2013). Letošní podíl těch, kteří hodnotí míru zadluženosti českých občanů jako vysokou, je zatím nejnižší za srovnávané roky. I tak jde ovšem o názor vysoce převažující. Nedá se říci, že názorový posun reflektuje reálná data o míře zadluženosti občanů (je s ním fakticky v rozporu – nárůst hypoték, půjček...), spíše jde o reflexi pozitivního vývoje ekonomiky.

Na rozdíl od minulého roku jsme nezjistili statisticky významné rozdíly v názorech na zadluženost občanů podle jejich životní úrovně, naopak jsme zjistili určitou podmíněnost názorů věkem: obě nejmladší věkové kohorty (15-19 let, 20-29 let) uvedly velmi vysokou míru zadluženosti jen ve 12 % odpovědí, starší kohorty pak ve 27-28 % odpovědí.

Také zadluženost ČR jako státu je dvěma třetinami (67 %) dotázaných pokládána za vysokou, a to za „spíše vysokou" v 40 % nebo „velmi vysokou" v 27 % odpovědí. 21 % dotázaných vnímá míru zadlužení státu jako odpovídající, 5 % ji hodnotí jako spíše nízkou, 2 % jako velmi nízkou a 5 % nemá na tuto otázku jasný názor.

Zadluženost běžných občanů představuje pro necelé tři čtvrtiny (72 %) dotázaných závažný problém, pro téměř čtvrtinu lidí (24 %) je to dokonce problém „velmi závažný", podle další téměř poloviny Čechů (48 %) jde o problém „závažný". Dohromady více než pětina dotázaných (22 %) v zadluženosti občanů nespatřuje závažný problém, 6 % neví. Z grafu je zřejmé, že po dobu realizace srovnatelných měření v letech 2011-2015 lidé vyjadřovali velmi podobný názor, pokud jde o součet podílů odpovědí „velmi závažný" a „závažný" problém.

Za poslední rok se výrazně (o osm procentních bodů) snížil podíl respondentů hodnotících zadlužení běžných občanů jako velmi závažný problém, při- čemž se dostal na nejnižší úroveň od počátku zjišťování v roce 2010, což se pochopitelně promítlo do součtu obou odpovědí.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Česku jsou malé důchody? Studie ukázala, jak jsme na tom

26.06.2017 23:03 Aktualizováno Praha - Česko má v EU jeden z nejvyšších rozdílů mezi čistým výdělkem a důchodem při nástupu do…

Vláda neschválila doplnění zásob ropy, ČR přitom neplní směrnici

26.06.2017 15:44 Praha - Vláda dnes neschválila doplnění ropy nebo ropných produktů do státních zásob, které…

Proč se desetikoruně říká "pětka" a pětikoruně "bůro"? Za vše může rok 1892

26.06.2017 14:59 Každý určitě ví, co si představit, když mu někdo řekne, že „to stálo tři pětky.“ Odkud však…

Pozor: Česká pošta mění telefonní čísla poboček

26.06.2017 14:51 Praha - Česká pošta ve své telefonní sítě přechází na nový systém. Součástí modernizace je také…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama