Důvěra v českou ekonomiku v březnu klesla, obavy mají hlavně podnikatelé

Praha - Celková důvěra v domácí ekonomiku se v březnu opět snížila. Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený v bazickém indexu, oproti únoru poklesl o 1,4 bodu na hodnotu 96,6. Indikátor důvěry podnikatelů se meziměsíčně také snížil o 1,8 bodu na hodnotu 94,1, avšak indikátor důvěry spotřebitelů mírně vzrostl o 0,5 bodu a dosáhl hodnoty 108,7. Ve srovnání s březnem 2016 jsou souhrnný indikátor důvěry a indikátor důvěry podnikatelů nižší, indikátor důvěry spotřebitelů je vyšší. Uvedl to dnes Český statistický úřad (ČSÚ)

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Celková důvěra v průmyslu se v březnu již počtvrté v řadě snížila zejména vlivem zhoršených očekávání podnikatelů. Indikátor důvěry poklesl o 2,5 bodu na hodnotu 94,0. Zástupci průmyslových podniků zhodnotili současnou celkovou ekonomickou situaci oproti minulému měsíci jako téměř neměnnou. Podobně jako v únoru zůstalo hodnocení současné celkové i zahraniční poptávky meziměsíčně na stejné úrovni.

V březnu se důvěra v odvětví obchodu meziměsíčně mírně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 0,6 bodu na hodnotu 104,6. Současná celková ekonomická situace se dle odpovědí podnikatelů v obchodě v porovnání s únorem nezměnila.

Důvěra podnikatelů v ekonomiku se ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,4 bodu na hodnotu 94,6. Zástupci podniků ve službách zhodnotili svou současnou celkovou ekonomickou situaci v porovnání s únorem přibližně stejně.

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se v březnu mírně zvýšila. Indikátor důvěrymeziměsíčně vzrostl o 0,5 bodu na hodnotu 108,7. Z výsledků aktuálního šetření mezi spotřebiteli vyplynulo, že se pro období příštích dvanácti měsíců téměř nezměnily jejich obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace. Obavy spotřebitelů z vlastní finanční situace se mírně snížily. Úmysl spořit se oproti minulému měsíci nezměnil. Obavy respondentů ze zvýšení nezaměstnanosti byly dle březnového průzkumu o něco nižší. Obavy ze zvyšování cen se po mírném růstu v minulém měsíci téměř nezměnily. V meziročním srovnání je důvěra spotřebitelů vyšší.

Za silným optimismem mezi spotřebiteli stojí podle ekonoma skupiny Roklen Michala Šoltése především dobrá kondice trhu práce. "Na začátku roku vzrostl podíl ekonomicky aktivních lidí na historické maximum. Znamená to, že z příznivých podmínek na trhu práce profituje větší množství lidí než kdy dříve," poznamenal.

Důvěra podnikatelů ve stavebnictví se v březnu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,6 bodu na hodnotu 78,1. V porovnání s únorem zhodnotily stavební podniky svou současnou celkovou ekonomickou situaci přibližně stejně, avšak poptávka po stavebních pracích se mírně snížila. Ve výhledu příštích tří měsíců podnikatelé ve stavebnictví očekávají neměnnost tempa stavební činnosti a také úrovně zaměstnanosti.

"Tento výsledek nenaznačuje, že by obchodníci měli obavy z druhé vlny EET, která odstartovala začátkem března a zavádí povinnost použití EET právě pro sektor obchodu," míní ekonom. Ve službách byl v březnu indikátor důvěry nižší o 1,4 bodu a činil 94,6 bodu.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Prodej ArcelorMittal? Odbory už ohlásily termín, vedení firmy o ničem neví

24.04.2018 15:22 Aktualizováno Ostrava - Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce světová ocelářská skupina…

ÚOHS potírá kartely: Loni uložil pokuty 383 milionů, nejvíc platily České…

24.04.2018 13:42 Aktualizováno Praha - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) loni uložil za kartely a zneužití dominantního…

Důvěra v českou ekonomiku vzrostla na 100,1 bodu

24.04.2018 10:49 Aktualizováno Praha - Důvěra v českou ekonomiku po březnovém poklesu v dubnu vzrostla o 0,4 bodu na hodnotu 100,1…

Privátní značky supermarketů? Čechům příliš nevoní, ukazuje průzkum

24.04.2018 10:42 Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama