Boj proti dezinformacím je v plném proudu. Firmy na podezřelých webech odmítají své reklamy

Praha - Dezinformační weby zaplavují Česko a boj proti nim je z právního hlediska takřka nemožný. Ačkoliv zveřejňují ve velké míře takzvané "fake news", tedy zprávy jen z části se opírající o realitu nebo zcela vymyšlené, jejich činnost není vyjma neziskových organizací ve velké míře nijak monitorována a takové weby beztrestně podněcují propagandu, která může před volbami výrazně zahýbat politickým spektrem. To ale nově začíná velkým korporacím vadit.

Přidejte svůj názor 29 komentářů

Dezinformační weby jsou fenomén současnosti. Když proti nim nezakročí stát, musí si firmy poradit samy

Rozeznat dezinformační web působící v Česku není jednoduché, ale ani nemožné. Kromě řady nechvalně známých webů profilujících se například kritikou všeho západního, bezmezným chválením všeho východního, a vymýšlením zpráv či proklamováním konspiračních teorií ale najdeme i takové, které se svou propagandu snaží alespoň z části maskovat.

Monitoringu těchto webů se zabývá například organizace Kremlin Watch, která působí pod think tankem Evropské hodnoty a pravidelně sleduje, jakým směrem se dezinformace v Česku ubírají. Nově tuto agendu zpravuje i Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám působící pod Ministerstvem vnitra.

Boj proti dezinformacím je ale na české scéně takřka nulový, a do jejich sféry vlivu může lehce spadnou každý. Stačí jen, aby se nechal unést na vlně nenávisti k migrantům, Evropské unii či Severoatlantické alianci natolik, že přestane věřit faktům a dá přednost konspiracím, z části, a nebo zcela smyšleným zprávám.

Dezinformační weby ale nejsou trnem v oku pouze organizacím. Stále více vadí i korporátním společnostem, které mají způsob, jak proti nim bojovat. Odstřihnou je od přísunu financí tím, že na jejich stránkách odmítnou inzerovat své reklamy.

Jedna z prvních společností, která se rozhodla skončit s inzercí na těchto webech, je Česká spořitelna, která se tak rozhodla vzápětí po největší české jazykové škole James Cook Languages. Následně se ale přidaly i další firmy.

Podle informací serveru MediaGuru.cz blokuje T-Mobile reklamu na dezinformačních webech už přes půl roku. Vlastní blacklist webů má i firma Nestlé, a nově také Vodafone.

Podle společnosti otevřel rapidní růst digitální reklamy v posledních deseti letech velkým značkám spoustu nových příležitostí, jak na internetu přímo oslovit spotřebitele i firemní zákazníky. Reklamní agentury a velcí poskytovatelé digitálního reklamního prostoru jako Google a Facebook vyvinuli automatizované reklamní technologie, které pomocí algoritmů vybírají vhodné reklamy pro konkrétní demografické kategorie uživatelů internetu. Reklama tak jde za uživatelem bez ohledu na to, co si na internetu prohlíží. 

Ačkoliv je automatizovaná reklama velmi účinný nástroj, v některých případech může vést k nechtěným a potenciálně škodlivým situacím, např. když se reklama zobrazí vedle urážlivého obsahu. Automatizovaná reklama se navíc může stát zdrojem příjmů pro subjekty šířící nenávist a falešné zprávy, tedy dezinformační weby.

Vodafone proto dnes v tiskové zprávě oznámil nová globální pravidla, která mají zamezit zobrazování její reklamy na webových stránkách, které vytváří a šíří projevy nenávisti (hate speech) a fake news. Jedná se o webové stránky a kanály, jejichž hlavním smyslem je šíření obsahu, který 
záměrně ponižuje ženy nebo zranitelné menšiny nebo prezentuje jako pravdivé informace zprávy, které nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje.

"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uvedl generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.

Vstupte do diskuze (29)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Česku se nejvíc šíří vyděračský program Locky, restart na něj neplatí

19.10.2017 16:58 Praha - Nejrozšířenějším škodlivým počítačovým programem se v září v Česku stal vyděračský software…

Na volby v Česku se chystá i akciový trh. Lze očekávat zemětřesení?

19.10.2017 15:55 Praha - Výsledky voleb 20. a 21. října budou mít podle analytiků na vývoj kurzu českých akcií…

Stal se vám v práci úraz? Přečtěte si, jak správně postupovat

19.10.2017 13:48 Nejvíce pracovních úrazů, které měly za následek pracovní neschopnost delší než 3 dny, se podle…

Konec kvót na cukr? Cena klesne, odnesou to nejslabší cukrovary, tvrdí svaz

19.10.2017 13:38 Semčice (Mladoboleslavsko) - Ochrana trhu a alespoň nějaká regulace by byla podle výkonného…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama