Potraviny neustále zdražují. Inflace v Česku stoupla o 2,4 procenta

Praha - Spotřebitelské ceny vzrostly v květnu proti dubnu o 0,2 %. Uvedl to dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Tento vývoj ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddílech potraviny a nealkoholické nápoje a rovněž alkoholické nápoje, tabák. Meziročně byly spotřebitelské ceny vyšší o 2,4 %, což bylo o 0,4 procentního bodu více než v dubnu.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Meziměsíční růst spotřebitelských cen v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje způsobilo zejména zvýšení cen ovoce o 2,5 %, vepřového masa o 2,6 %, pekárenských výrobků a obilovin o 0,8 %, nealkoholických nápojů o 0,9 %. V oddíle alkoholické nápoje, tabák vzrostly ceny lihovin o 2,5 %, vína o 3,2 % a tabáku o 0,5 %. V oddíle stravování a ubytování pokračoval mírný růst cen stravovacích služeb, který byl v květnu 0,3 %.

Na snižování cenové hladiny působil v květnu zejména pokles cen v oddíle doprava, kde klesly ceny pohonných hmot o 1,1 %. V oddíle ostatní zboží a služby se snížily ceny výrobků a služeb spojených s osobní péčí o 0,6 % a ceny finančních služeb o 1,1 %. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje byly nižší především ceny zeleniny o 7,2 %, z toho ceny plodové zeleniny o 17,1 % a ceny brambor o 11,5 %.

Ceny zboží úhrnem i ceny služeb vzrostly shodně o 0,2 %.

Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v květnu o 2,4 %, což bylo o 0,4 procentního bodu více než v dubnu. Meziroční zvýšení cenové hladiny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje bylo způsobeno zrychlením cenového růstu řady potravin. Ceny běžného pečiva byly vyšší o 9,5 % (v dubnu o 8,4 %), masa o 5,6 % (v dubnu o 3,5 %), mléka o 5,2 % (v dubnu o 2,0 %), sýrů o 14,3 % (v dubnu o 12,7 %), jogurtů o 8,8 % (v dubnu o 8,1 %), olejů a tuků o 8,9 % (v dubnu o 7,7 %), ovoce o 4,3 % (v dubnu o 0,1 %).

Zrychlení meziročního cenového růstu bylo ovlivněno též cenami v oddíle alkoholické nápoje, tabák, kde se zmírnil snižující vliv cen alkoholických nápojů, které byly v květnu nižší o 0,7 % (v dubnu pokles o 4,1 %). V oddíle odívání a obuv přešly ceny oděvů z dubnového poklesu o 0,4 % v růst o 0,2 % v květnu a ceny obuvi zrychlily růst na 4,3 % (z 3,3 % v dubnu).

V oddíle bydlení došlo ke zmírnění poklesu cen zemního plynu, který v květnu činil –0,8 % (v dubnu –7,1 %). Příčinou byl výrazný meziměsíční pokles cen v květnu 2016. Zpomalení meziročního cenového růstu nastalo v oddíle doprava, kde ceny pohonných hmot zmírnily růst na 7,8 % (z 12,6 % v dubnu), informuje czso.cz.

Na meziroční zvyšování cenové hladiny měly v květnu největší vliv ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje. Ceny vajec vzrostly o 17,5 %, másla o 16,4 %, cukru o 19,6 %. Další v pořadí vlivu byly ceny v oddíle bydlení, kde se zvýšily ceny čistého nájemného o 2,7 %, vodného o 1,2 %, stočného o 0,4 %, elektřiny o 0,3 %, tuhých paliv o 5,3 %. Vliv na zvýšení cenové hladiny měly též ceny v oddíle doprava (nárůst o 4,1 %) a v oddíle stravování a ubytování, kde byly vyšší ceny stravovacích služeb o 6,3 % a ceny ubytovacích služeb o 2,2 %.

Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v květnu 1,5 %.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Statisíce lidí mohou být bez obchodů s potravinami. Chystají se velké změny

22.11.2017 21:55 Aktualizováno Praha - Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. To by ale vedlo k výraznému zhoršení…

Mediální obchod roku? Čína i Penta chtějí koupit TV Nova

22.11.2017 15:28 Aktualizováno Praha - Čínská energetická a investiční skupina CEFC a česko-slovenská finanční skupina Penta…

Británie se prohne. Vyčlení na brexit tři miliardy liber

22.11.2017 15:15 Londýn - Britská vláda v nadcházejících dvou letech vyčlení mimo již vynaložené prostředky tři…

Česko mělo loni nejnižší nezaměstnanost v EU

22.11.2017 11:10 Praha - Česká republika měla loni v rámci EU nejnižší míru nezaměstnanosti, a to čtyři procenta.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama