Maloobchodníci si mnou ruce: Tržby vzrostly, Češi se nebojí nakupovat

Praha - Tržby v maloobchodě se podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) po očištění o sezónní vlivy vzrostly v květnu reálně meziměsíčně o 1,2 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 %, bez očištění o 5,7 %.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Letošní květen měl o jeden pracovní den méně než ten loňský, meziročně se tak tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 procenta. Meziměsíčně byly tržby po očištění o sezonní vlivy reálně vyšší o 1,2 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 4,5 procenta, v tom za opravy motorových vozidel o 6,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,9 procenta. Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly v porovnání s dubnem reálně vyšší o 2,3 procenta.

Nejvíce (o 24,1 %) vzrostly tržby internetového a zásilkového prodeje, růst zaznamenaly také všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se zvýšily o 17,6 %, s oděvy a obuví o 9,8 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,4 %, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 6,1 % a s výrobky pro domácnost o 5,9 %. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin byly vyšší o 0,7 %, specializovaných prodejen potravin o 0,5 %.

Spotřeba domácností je už řadu měsíců tahounem české ekonomiky, který nezklame, souhlasil analytik společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Čechy podle něj zatím od nákupů neodrazuje ani zrychlující inflace. Ta je výrazná například u některých druhu potravin, jako jsou vejce či máslo. Svižný růst nominálních mezd je pro většinu Čechů dostatečný, a i když reálně, po odečtení efektu inflace, si letos nepolepší tolik jako loni, jejich spotřebitelský optimismus to tlumí prakticky neznatelně, dodal.

"Růst tržeb pozorujeme ve všech segmentech maloobchodu. Je patrné, že spotřebitelé utrácejí jak za nezbytné věci, tak i za ty, které by v horších časech oželeli," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Rostoucí kupní síla umožňuje lidem více nakupovat elektroniku, zboží pro volný čas a také ve větší míře módu, upozornil Dufek. Současně ovšem velmi silná poptávka mírní "cenovou válku" na domácím trhu, nebo dokonce v některých případech vytváří prostor pro zvyšování cen. Po letech se bude muset začít počítat i s poptávkovou inflací, kterou může krotit snad jen další rozvoj internetových obchodů a sílící koruna, která až na výjimky zatím do spotřebitelských cen nepromluvila, podotkl.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko chce získat pečovatelky z Ukrajiny, ministerstvo navrhne program

21.05.2018 12:53 Praha - Česko by mohlo mít speciální program pro získávání pečovatelek z Ukrajiny, aby se do země…

Stát poprvé spustil elektronický aukční systém, vydražil majetek za 600…

21.05.2018 12:48 Praha - V prvním státním elektronickém aukčním systému pro prodej nepotřebného majetku se do 11.…

ČMSS ve čtvrtletí zvýšila čistý zisk, roste zájem o nové smlouvy

21.05.2018 10:47 Praha - Českomoravská stavební spořitelna (ČMSS) zvýšila v prvním čtvrtletí meziročně čistý zisk o…

Farmtec z Agrofertu plánuje velkou expanzi, hitem jsou speciální žlaby

21.05.2018 08:50 Jistebnice - Firma Farmtec, zaměřená na investice do zemědělství, plánuje růst výrobních kapacit o…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama