Maloobchodníci si mnou ruce: Tržby vzrostly, Češi se nebojí nakupovat

Praha - Tržby v maloobchodě se podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) po očištění o sezónní vlivy vzrostly v květnu reálně meziměsíčně o 1,2 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 %, bez očištění o 5,7 %.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Letošní květen měl o jeden pracovní den méně než ten loňský, meziročně se tak tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 procenta. Meziměsíčně byly tržby po očištění o sezonní vlivy reálně vyšší o 1,2 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 4,5 procenta, v tom za opravy motorových vozidel o 6,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,9 procenta. Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly v porovnání s dubnem reálně vyšší o 2,3 procenta.

Nejvíce (o 24,1 %) vzrostly tržby internetového a zásilkového prodeje, růst zaznamenaly také všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se zvýšily o 17,6 %, s oděvy a obuví o 9,8 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,4 %, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 6,1 % a s výrobky pro domácnost o 5,9 %. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin byly vyšší o 0,7 %, specializovaných prodejen potravin o 0,5 %.

Spotřeba domácností je už řadu měsíců tahounem české ekonomiky, který nezklame, souhlasil analytik společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Čechy podle něj zatím od nákupů neodrazuje ani zrychlující inflace. Ta je výrazná například u některých druhu potravin, jako jsou vejce či máslo. Svižný růst nominálních mezd je pro většinu Čechů dostatečný, a i když reálně, po odečtení efektu inflace, si letos nepolepší tolik jako loni, jejich spotřebitelský optimismus to tlumí prakticky neznatelně, dodal.

"Růst tržeb pozorujeme ve všech segmentech maloobchodu. Je patrné, že spotřebitelé utrácejí jak za nezbytné věci, tak i za ty, které by v horších časech oželeli," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Rostoucí kupní síla umožňuje lidem více nakupovat elektroniku, zboží pro volný čas a také ve větší míře módu, upozornil Dufek. Současně ovšem velmi silná poptávka mírní "cenovou válku" na domácím trhu, nebo dokonce v některých případech vytváří prostor pro zvyšování cen. Po letech se bude muset začít počítat i s poptávkovou inflací, kterou může krotit snad jen další rozvoj internetových obchodů a sílící koruna, která až na výjimky zatím do spotřebitelských cen nepromluvila, podotkl.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zálohy na PET lahve? Karlovarské minerálky o tom uvažují, částka patrně…

23.01.2018 16:02 Praha - Společnost Karlovarské minerální vody zvažuje, že zavede zálohy na PET lahve. Chce tím…

Obsah nákupních košíků Čechů: Co se změnilo od revoluce?

23.01.2018 16:01 Fronty na maso a na banány dnes znějí především mladším generacím místy humorně. Přesto před…

Co se děje, když na svatbě místo "ano" zazní "ne"?

22.01.2018 19:47 Aktualizováno "Táži se vás, pane ženichu, zda vstupujete dobrovolně do manželství se zde přítomnou slečnou,…

Binec v účetnictví: Ministerstvo pro místní rozvoj udělalo chyby v řádu…

22.01.2018 17:02 Aktualizováno Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil údaje závěrečného účtu, vedení účetnictví a…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama