Z Německa je zpět v Česku 90 procent nafty. 6,3 milionu litrů zmizelo

Praha - Ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu vlaky zpět do Česka převezly 90 procent české nafty. Transport paliva začal loni v říjnu. Pravidelný odvoz minulý týden skončil. Poslední vlaky budou jezdit už nepravidelně.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Benzinky

Česko mělo v Kraillingu naftu za zhruba 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Loni v červenci podepsala SSHR, vlastník skladu Krailling Oils Development a insolvenční správce smlouvu, na jejímž základě ČR získala naftu zpět.

Dopravu paliva do ČR zajišťuje státní distributor paliv Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Dosud bylo vypraveno 55 vlaků, zbývá dovézt posledních šest. Insolvenční správce Viktoriagruppe české vlastnictví nafty nikdy neuznal.

"V tuto chvíli máme doma, to znamená v českých bezpečných skladech Čepra, 90 procent nafty, která byla uskladněna v německém Kraillingu. Pokud bych to měl finančně vyčíslit, tak potom doma máme zhruba 900 milionů ze zablokované zhruba miliardy korun," řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr.

Už teď je podle něj jasné, že všechnu uloženou naftu Česko z Německa neodveze. Z měření, které provedli v prosinci roku 2014 němečtí celníci, vyplývá, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 milionu litrů paliva proti evidenčnímu stavu.

"Když spočítám, co zbylo na dně nádrží, tak 6,3 milionu litrů prostě určitě bude chybět. Samozřejmě, přesné číslo budeme znát, až odvezeme poslední vlak," dodal Švagr. Kvůli této chybějící naftě podal předseda SSHR v roce 2014 trestní oznámení na neznámého pachatele. Případ stále šetří policie.

Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004. Dodatek v roce 2010 uzavřela SSHR. Správa tehdy argumentovala například tím, že stát uskladněním části zásob nafty v Německu ušetří desítky milionů korun. Švagr v minulosti několikrát uvedl, že předchozí vedení správy ale neodhadlo všechna potenciální rizika, která z kontraktu vyplývala.

Vstupte do diskuze (9)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Díra v rozpočtu EU: Juncker žádá vyšší příspěvky členských zemí

23.02.2018 13:13 Brusel - Pro vyšší příspěvky členských zemí do rozpočtu EU po roce 2020 se před začátkem summitu 27…

Ťok taxikářům slíbil kulatý stůl s poslanci

23.02.2018 13:06 Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) chce uspořádat ve Sněmovně kulatý stůl, kde by se zástupci…

Češi si s OH nejčastěji marketingově spojují Škodu a Prazdroj

23.02.2018 12:25 Praha - Jak ukázal průzkum Asociace komunikačních agentur, v souvislosti s olympiádou si Češi…

Stát bude na dopravní stavby potřebovat 86 miliard ročně

23.02.2018 12:18 Praha - Podle aktualizované Dopravní sektorové strategie bude Státní fond dopravy potřebovat na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama