EU zakázala silné vysavače. Od září je nekoupíte

Praha - V předchozích letech to byly ledničky, myčky nádobí, ale i kultovní pomazánkové máslo. Evropská unie si ale také posvítila na vysavače, jejichž příkon postupně snižuje. První vlna přišla v září 2014, od kdy nesměl příkon prodávaných strojů přesáhnout 1 600 wattů. Druhá fáze přichází nyní, a od září letošního roku už nekoupíte vysavač, jehož příkon bude vyšší než 900 wattů.

Přidejte svůj názor 105 komentářů

Vysavač

Od 1. září 2014 sjednotila Evropská unie pravidla pro prodej vysavačů. Všechny musí být označené energetickým štítkem a jejich příkon nesmí přesáhnout 1 600 wattů. Tak tomu bude ještě zhruba měsíc, než nařízení postoupí do druhé fáze.

Ta nastane 1. září letošního roku a limit bude snížen až na 900 wattů. Prakticky vzato to znamená, že vysavač o vyšším příkonu už nikde po vyprodání skladových zásob prodejců nekoupíte. Toto opatření má podle Unie výhodu z pohledu úspory energie, zároveň by ale v ideálním případě nemělo mít vliv na efektivitu vysávání jako takového. 

O nařízení se vědělo nejméně tři roky dopředu, přesto na něj spousta lidí zapomněla. Teď však opět vyvstává otázka, jestli bude takto malý příkon u vysavačů stačit. Je však nutné si uvědomit, že příkon neznamená výkon a řada vysavačů o menším příkonu dnes běžně zvládá to, co vysavače s příkonem přes 2000 wattů v předchozích letech.

Právě výkon je totiž hledisko, podle kterého by měli spotřebitelé nakupovat vysavač. Někteří výrobci navíc už roky tvrdí, že snížení příkonu zákazníci ani nepoznají. Odborníci jsou s nimi za jedno, nezávislé testy ale stále potvrzují, že vysavač s mohutným příkonem saje lépe, než ty s příkonem pod zmíněných 900 wattů.

Dle srovnávacích portálů je patrné, že Češi mají vysavače s příkonem 800-1200 wattů v oblibě. Od září je ale obchodníci nemohou naskladňovat a pokud jste koupi nového vysavače dlouho odkládali, je načase tak učinit nyní.

Řada českých prodejců chystá na srpen velké slevové akce a vysavače s vyšším příkonem tak půjde pořídit ještě o něco levněji. Jakmile se ale vyprodají skladové zásoby, což může být pouhých pár týdnů poté, co začne nařízení platit, je hotovo. Vysavače s vysokým příkonem budou v zemích EU nedostupné.

Nařízení Evropské unie neplatí na tyčové vysavače, stejně jako na robotické a průmyslové. Jejich cena se ale mnohdy pohybuje v řádech tisíců korun. Na druhou stranu vývoj kvalitních vysavačů stál výrobce miliony. Firmy totiž udělaly prakticky maximum pro to, aby mohly spotřebitelům nabídnout co nejvyšší výkon za cenu snížení příkonu. Jestli to spotřebitelům bude stačit je ale otázkou.

Snížení příkonu není jedinou změnou, kterou vysavače od 1. září doznají. Nově také budou muset být opatřeny o štítky s údaji o energetické třídě a účinnosti při vysávání. Pro ty, kdo nevědí, jak energetické štítky číst, následně přikládáme malý návod:

Energetická třída

Tato hodnota udává informace o roční spotřebě energie a je rozdělena do tříd a A do G, přičemž třída A odpovídá nejúspornější variantě. Úspora mezi jednotlivými třídami odpovídá nárůstu spotřeby o 6 kWh za každou třídu. Mezi třídami A a G je tedy rozdíl 36 kWh. Pro ilustraci – tento rozdíl odpovídá 36 vypráním v pračce na 60 °C. Zde je tedy skrytý skutečný potenciál z pohledu úspory energie.

Průměrná roční spotřeba energie

Průměrná roční spotřeba energie je postavena na standardu, který je stanoven v podobě bytu o ploše 87 čtverečných metrů, který je vysáván 50× ročně (tzn. jednou týdně). Konkrétní hodnota vaší spotřeby tak závisí na velikosti vaší domácnosti a četnosti vysávání, např. díky vašim domácním mazlíčkům.

Hladina hluku

Hladina hluku je na štítku vysavače vyjádřena v decibelech (dB). Pro srovnání, u ledničky je to 50 dB, u vysoušeče vlasů 80 dB a u motorové pily jde o ohlušujících 120 dB. Dobrým vodítkem pro nový vysavač tak je maximálně 80-85 dB.

Třída emisí prachu

Třída emisí prachu u vysavače definuje míru čistoty vzduchu, který z vysavače vychází zpět do místnosti. Jde-li o vysavač třídy A, jsou prachové emise ve vzduchu na výstupu vzduchu vysavače menší než 0,02 % ze vzduchu, který jsme vysavačem vysáli. Ve třídě B se tato hodnota pohybuje mezi 0,02 a 0,08 %; u třídy G je to pak více než 1 %.

Pokud tedy s vysavačem třídy A vysajeme 10 000 prachových částic, emise prachu zpět do místnosti odpovídá méně než dvěma zrnkům na výstupu vzduchu; u třídy G to pak dělá více než 100 zrnek.

Třída účinnosti vysávání pevných podlah

Tento ukazatel popisuje efektivitu absorpce prachu na pevných podlahách (dlažba, dřevěné podlahy, parkety, atd.) a její hodnota je udávána opět na stupnici A až G. Mezi jednotlivými třídami od A po G jsou rozdíly o velikosti 3 % s tím, že třídy A lze dosáhnout pouze v případě, že vysavač dokáže na pevné podlaze vysát více než 111 % prachu, na kterém jsou tyto hodnoty testovány.

Třída účinnosti vysávání koberců

Tento ukazatel popisuje efektivitu absorpce prachu na kobercích a opět se jedná o stupnici od A po G. Vysavač třídy A musí být schopen z testovaného koberce vysát 91 % pro test definovaného prachu a mezi jednotlivými třídami se jedná o rozdíly o velikosti 4 %, což znamená, že vysavač třídy C vysaje pouze 83 % testovaného prachu a u třídy G jde o pouhých 67 %.

Vstupte do diskuze (105)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Vánoce za dveřmi, mnoho Čechů je s nákupy dárků na štíru

12.12.2017 16:05 Praha - Zhruba čtvrtina Čechů (26 procent) má nakoupené všechny vánoční dárky, více než polovina…

Druhé slosování Účtenkovky se blíží, bude se opět hrát o luxusní vůz

12.12.2017 12:44 Praha - Ministerstvo financí vybralo ve výběrovém řízení na dodavatele osobního automobilu pro…

Obchody už chystají povánoční výprodeje. Nenechte se zmást "slevami"

11.12.2017 16:49 Praha - Prodejny nad 200 metrů čtverečních musejí mít podle zákona 25. a 26. prosince zavřeno. E…

Ceny některých potravin letí vzhůru. Inflace je ale za vrcholem, uklidňují…

11.12.2017 15:12 Aktualizováno Praha - Spotřebitelské ceny vzrostly v listopadu proti říjnu o 0,1 %. Toto zvýšení ovlivnil zejména…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama