Boom maloobchodu pokračuje: Tržby rostou, Češi utrácí i za méně potřebné zboží

Praha - Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vzrostly v srpnu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 4,8 %, stejně jako bez očištění. Uvedl to dnes Český statistický úřad (ČSÚ).

Přidejte svůj názor 1 komentář

CZK

Letošní i loňský srpen měly stejný počet pracovních dnů, údaje před a po očištění o kalendářní vlivy se tak většinou neliší. Tržby za pohonné hmoty rostly v obou případech o 6,8 procenta a za nepotravinářské zboží o 5,6 procenta. Tržby za potraviny se po očištění zvýšily o 2,6 procenta, před očištěním byly vyšší o tři procenta. "Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem významných a průměrných prodejních dní," uvedli statistici.

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se v srpnu zvýšil o 12,4 procenta. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, za oděvy a obuv, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a za výrobky pro domácnost. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 3,1 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,1 procenta. Tržby naopak meziročně mírně klesly prodejnám farmaceutického a zdravotnického zboží. Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby meziročně zvýšily o 1,2 procenta, přičemž za prodej vzrostly o procento a za opravy o 1,8 procenta.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v srpnu reálně o 0,4 procenta. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 0,9 procenta, za potraviny o 0,3 procenta a za nepotravinářské zboží o desetinu procenta. Za prodej a opravy motorových vozidel stouply sezónně očištěné tržby reálně meziměsíčně o 3,6 procenta.

Silný ekonomický růst spojený s rekordně nízkou nezaměstnaností a rychle rostoucími platy budou i nadále podporovat chuť spotřebitelů utrácet, shodují se analytici.

Růst maloobchodních tržeb v ČR je výrazně vyšší než ve většině zemí Evropské unie. Důvodem je právě rychlý růst české ekonomiky s velmi nízkou nezaměstnaností a růstem mezd. "Řada prodejců tak může využít skutečnosti, že se českým spotřebitelům zvyšují příjmy a mohou si dovolit zdražit. V srpnu nejvíce vzrostly ceny potravin včetně másla, došlo však i k růstu cen pohonných hmot a farmaceutického zboží," uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Růst maloobchodních tržeb podle Viktora Zeisela z Komerční banky v nadcházejících měsících zrychlí a soukromá spotřeba bude i nadále podporovat růst domácího HDP. "Vzhledem k tomu, jak vysoko se drží spotřebitelská důvěra nebo jak zrychlují mzdy, může pokračovat boom maloobchodu i po zbytek letošního roku," dodal hlavní ekonom ČSOB Petr Dufek. Podle analytiků Raiffeisenbank by mohlo tempo růstu maloobchodních tržeb dosáhnout za celý rok téměř šest procent.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda upozornil, že vyšší dynamika růstu útrat přetrvává v nepotravinářském segmentu, což signalizuje, že Češi jsou ve vyšší míře ochotni utrácet za věci, které nutně nepotřebují.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Vláda nové Sněmovně předloží stejný návrh státního rozpočtu

23.10.2017 15:49 Aktualizováno Praha - Vláda dnes potvrdila, že nově zvolené Poslanecké sněmovně předloží schválený návrh státního…

Soud opět zamítl žalobu na neplatnost prodeje pivovaru Náchod

23.10.2017 14:07 Hradec Králové - Krajský soud v Hradci Králové dnes opět zamítl žalobu na neplatnost prodeje…

Je jedno, kdo půjde s Babišem. Stejně bude vládnout on. Komentář Vojtěcha…

23.10.2017 14:03 Po volbách vznikne nová vláda. Babišovo ANO má 78 mandátů ze dvou set a jeho protivníci se štítí…

České volby nevyvedly trh z míry, koruna je nejsilnější od intervencí

23.10.2017 13:20 Aktualizováno Praha - Koruna dnes po poledni posílila k euru na 25,64 Kč/EUR. Posunula tak nejsilnější hodnotu od…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama