Potraviny a drogerie zdražily v ČR téměř nejvíc v Evropě

Praha - Ve třetím čtvrtletí roku 2017 zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě pokud jde o nákup zboží ve slevách.

Přidejte svůj názor 9 komentářů

Nákupy potravin, ilustrační fotografie

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v ČR stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

"V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat," uvedl na dnešním Retail Summitu v Praze Karel Týra z analytické společnosti Nielsen.

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. "U potravin to není tak ani o objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení," uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. "Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody," dodal. Více se také prodávají tzv. on-the-go formáty jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno v rámci slevových akcí. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent a v Německu 21 procent. Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Vstupte do diskuze (9)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Prodej ArcelorMittal? Odbory už ohlásily termín, vedení firmy o ničem neví

24.04.2018 15:22 Aktualizováno Ostrava - Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce světová ocelářská skupina…

ÚOHS potírá kartely: Loni uložil pokuty 383 milionů, nejvíc platily České…

24.04.2018 13:42 Aktualizováno Praha - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) loni uložil za kartely a zneužití dominantního…

Důvěra v českou ekonomiku vzrostla na 100,1 bodu

24.04.2018 10:49 Aktualizováno Praha - Důvěra v českou ekonomiku po březnovém poklesu v dubnu vzrostla o 0,4 bodu na hodnotu 100,1…

Privátní značky supermarketů? Čechům příliš nevoní, ukazuje průzkum

24.04.2018 10:42 Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama