Zmrazení investic do dopravní infrastruktury ohrožuje českou ekonomiku

Praha - Zmrazení vládních investic do výstavby dopravní infrastruktury může prohloubit krizi české ekonomiky. V úterý se na tom shodli představitelé Unie malých a středních podnikatelů se zástupci Svazu měst a obcí České republiky.

Přidejte svůj názor

Investice do výstavby dopravní infrastruktury jsou podle obou organizací naprosto klíčové jak pro stabilizaci českého průmyslu, tak pro rozvoj jednotlivých měst, obcí a krajů České republiky. Při zastavení těchto investic reálně hrozí, že se již tak výrazně špatná situace české ekonomiky ještě dále prohloubí.

Unie malých a středních podniků ČR a Svaz měst a obcí České republiky proto nesouhlasí s navrženým pozastavením klíčových dopravních staveb, které by znamenalo výrazný zásah do českého hospodářství.

Nedostatek financí ve státním rozpočtu podle posledních vyjádření ministerstva dopravy a ministerstva financí znamená, že je třeba šetřit a maximálně redukovat výdaje státu na investice do dopravní infrastruktury a staveb. Příští rok tak podle odhadů může chybět až 50 miliard korun.

„Modernizace dopravní infrastruktury a zlepšování dopravní obslužnosti je důležitou součástí rozvoje našich měst a obcí a jednou z podmínek dalšího rozvoje místního podnikání a zlepšování životní úrovně obyvatel. Nesmíme dopustit, aby k tomuto kroku došlo, postihlo by to v dotčených regionechmnoho firem a lidí, kteří jsou na této práci závislí,“ reagoval na pondělní vládní informace o státních výdajích na příští léta Oldřich Vlasák, předseda Svazu měst a obcí České republiky.

„Pokud nebudou fungovat firmy, tak nemůže fungovat dobře ani stát. Je nutné, aby stát vytvořil podmínky pro úspěšné překonání této krize ze strany domácích firem. Zastavením a přibrzděním investic se situace tuzemských podniků pouze zhorší,“ doplnil David Šeich, předseda Unie malých a středních podniků ČR.

Vláda po svém pondělním jednání o rozpočtových výdajích na příští rok sdělila, že Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) poskytne 84 miliard korun. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Gustáva Slamečky bude ale za těchto podmínek nutné pozastavit až 50 dopravních staveb. Kupříkladu dostavba nejsevernějšího úseku dálnice D47 (Bohumín – st. Hranice), která měla být hotova příští rok, se odsune nejméně na rok 2012. Ohroženo je také například dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky i výstavba dálnice D3 v jižních Čechách.

Ministerstvo dopravy se proto s vládou snažilo vyjednat minimálně dalších 30 miliard korun. Z pondělního zasedání kabinetu ale vyplynulo, že ani střední alternativa, tedy navýšení prostředků SFDI o 20 miliard, nepřichází v úvahu. "Deficit státního rozpočtu by se tím přiblížil k sedmi procentům HDP, což je nemyslitelné, takový návrh bych nikdy nepředložil," řekl v pondělí ministr financí Eduard Janota.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Měli se důchodci za socialismu lépe než dnes? Spočítali jsme to, a čísla…

22.05.2018 22:13 Aktualizováno "Před 89 se nám žilo lépe." "Za socialismu bylo všechno lepší." "Zlaté komunistické časy." V celém…

Alza po výpadku obnovila provoz

22.05.2018 21:21 Praha - Největší český e-shop Alza.cz začal dnes kolem 19:00 opět vydávat objednané zboží…

Prezident Zeman se sejde se zástupci amerických firem

22.05.2018 18:54 Praha - Prezident Miloš Zeman se ve čtvrtek odpoledne na Pražském hradě setká se zástupci…

Ministři vlády přestali jezdit na podnikatelské mise, stěžují si svazy

22.05.2018 18:00 Aktualizováno Praha - Ekonomičtí ministři vlády v demisi přestali jezdit na zahraniční podnikatelské mise. Podle…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama