Privátní značky supermarketů? Čechům příliš nevoní, ukazuje průzkum

Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou. Pětina se domnívá, že je nekvalitní. Téměř polovina tuzemských spotřebitelů se pro koupi tohoto zboží rozhodla na základě příznivé ceny, více než čtvrtina produkty privátní značky koupila na základě poměru ceny a kvality. Pouze deset procent je kupuje pro jejich kvalitu. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu supermarketů Billa mezi 600 respondenty v jejich prodejnách.

Přidejte svůj názor

Obchody

Téměř polovina (47 procent) respondentů by tento sortiment začala kupovat pouze po vlastní zkušenosti, resp. pokud by byl na obalu uveden zřetelněji výrobce (sedm pct). Dalších 18 procent by je nekupovalo nikdy.

Průzkum dále ukázal, že kromě kvality kladou spotřebitelé při nákupu privátních produktů důraz na jejich původ. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných. "Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin. Na jejich požadavky se snažíme reagovat, a proto na většině výrobků naší vlastní výroby výrobce uveřejňujeme," uvedl ředitel společnosti Jaroslaw Szczypka.

Výrobky pod vlastní značkou se v Bille podílejí ze 17,5 procenta na celkovém obratu. Největší podíl na prodejích tvoří v diskontech, například v Lidlu dlouhodobě tvoří vlastní značky více než 80 procent nabídky. V řetězci dm drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent.

Tuzemští obchodníci se v poslední době snaží jejich prodeje zvýšit mj. uváděním nových vlastních značek na trh. Podle údajů společnosti GfK skutečně prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou řetězců loni po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků. V Německu tento podíl loni dosáhl 37 procent, v Rakousku 32 procent. I na Slovensku (27 pct) a v Maďarsku (28 pct) je zboží pod značkou řetězců úspěšnější.

Společnost dm drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky - v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží. Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl tento sortiment rozšiřují. "Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru," uvedla mluvčí Zuzana Holá.

V porovnání se západními zeměmi má ČR ale mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou a jeho prodeje jsou nižší než v západní Evropě.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Objem veřejných stavebních zakázek do května vzrostl o 73 procent

20.05.2018 11:33 Praha - Veřejní investoři v Česku zadali do konce dubna stavebním firmám 1737 zakázek za 64,5…

Tvrdík: Zaplacení dluhu CEFC Europe zabránily kroky J&T

19.05.2018 12:42 Praha - Dosavadní místopředseda CEFC Europe Jaroslav Tvrdík na twitteru potvrdil, že CITIC Group v…

J&T nemá informace, že by dnes dostala zaplaceno za dluh CEFC

18.05.2018 16:00 Praha - Skupina J&T nemá žádné informace o tom, že by ji čínská společnost CITIC Group dnes…

Tkáč: J&T je připravena přijmout platbu CITIC a vrátit CEFC

18.05.2018 12:07 Aktualizováno Praha - Skupina J&T je připravena ihned přijmout od CITIC Group platbu za dluh CEFC Europe u česko…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama