Kina investují miliony, čekají růst návštěvnosti

Praha - Majitelé a provozovatelé velkých kin a multiplexů zvyšují investice do modernizace kinosálů na stovky milionů korun. Chtějí se tak připravit na očekávaný boom návštěvnosti, který by měla přinést digitalizace kin.

Přidejte svůj názor

Podle čerstvého průzkumu britské společnosti Dodona Research by návštěvnost kin ve střední Evropě v následujících pěti letech měla vzrůst o 20 milionů na 92 milionů diváků. Tržby z prodeje lístků by se ročně měly zvedat o šest procent.

„Toto číslo je určitě reálné. Jen naše síť zaznamenala meziroční růst tržeb v prvních sedmi měsících roku 2009 o deset procent. Podle dostupných informací z Polska, kde je naše společnost lídrem trhu, by se tato prognóza měla vyplnit v rámci celého regionu. Ve východní Evropě, kde tento trh je na počátku rozvoje, se dá předpovědět růst v řádu desítek procent,“ komentoval studii provozní ředitel Cinema City Oldřich Kubišta. Velké řetězce multikin jako Cinema City, Village Cinemas nebo Palace Cinemas nyní každý investují desítky milionů do nákupu digitálních projektorů, které poskytují kvalitnější obraz než 35 milimetrové projektory nebo nabízejí možnost speciálních 3D efektů.

Nákup a instalace jednoho přístroje se pohybuje mezi dvěma a třemi miliony korun. Cinema City vybavila všechna svá česká multikina digitální projekcí. Podle Kubišty má společnost nyní v Česku celkem sedm digitálních projektorů a instalace dalších dvou se chystá.

Podobně i Village Cinemas nabízí od léta všechny multiplexy s 3D projekcemi, konkurenční síť CineStar má digitalizováno šest kinosálů v šesti různých multikinech. „Celý trh směřuje k plné digitalizaci všech kin v Česku. Kdy to bude, si však netroufám odhadnout,“ uvedl ředitel CineStar Jan Bradáč. Jen multikina samotná mají v Česku dohromady 196 kinosálů, celková investice velkých řetězců se může vyšplhat až na 55 milionů korun.

Ruku v ruce s investicemi do technologií se zvyšuje i nabídka filmů na digitálních kopiích. Velkým hitem léta se například stal 3D třetí díl Doby ledové. V českých kinech film za sedm týdnů vidělo 580 tisíc diváků, kteří za lístky utratili více než 82 milionů korun.

O potenciálu českého kinoprůmyslu svědčí i průměrná návštěvnost. V Česku výrazně zaostává za dalšími zeměmi. Zatímco ve Francii v roce 2006 připadlo na jednu osobu 3,1 návštěvy kina, v Česku to bylo pouze 1,1 návštěvy. V USA tento ukazatel dosáhl 4,8 (údaje The Economist). Podle Dodona Research by v roce 2013 mohlo u nás připadat na osobu 1,5 návštěvy kina. Provozovatelům kin hraje do karet i poslední vývoj. Po propadu tržeb i počtu diváků v loňském prvním pololetí se letos v půlce roku objem peněz vybraných za vstupné zvýšil podle Unie filmových distributorů z 512 na 552 milionů korun, do kin přišlo o 300 tisíc návštěvníků více (5,6 milionu) než v pololetí 2008.

Témata: Kina
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

IKEA oponuje Zdechovskému: Nemáme na trhu v ČR dominantní postavení

14.12.2017 15:03 Praha - Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) se domnívá, že IKEA požadavkem na certifikaci FSC …

Jakou barvu má mozek? Tohle jsou nejzákeřnější otázky, které můžete dostat…

14.12.2017 14:15 Aktualizováno Pracovní pohovor bývá velmi stresující záležitostí. Vaši potenciální nadřízení vám kladou…

Za kolik natankujete před Vánocemi? Srovnání cen v ČR a za hranicemi

14.12.2017 09:58 Aktualizováno Praha - Litr benzinu Natural 95 nyní stojí v průměru stejně jako před týdnem - 30,70 Kč. Nafta…

První ceníky energií pro rok 2018 jsou venku. E.ON zdražil elektřinu o 6 %

13.12.2017 18:48 PR článek - Od té doby, co nová pětičlenná rada Energetického regulačního úřadu (ERÚ) v čele s…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama