Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat

Praha - V otázce Řecka se zde šíří zbytečná panika. Tak by se dalo shrnout dnešní vystoupení Mojmíra Hampla, viceguvernéra České národní banky. Hampl byl hostem pořadu Hyde park na České televizi.

Diskuse: 0

Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat - anotační foto

Odstoupením Řecka od eura by naopak tuto měnu posílilo. Odešel by totiž nejslabší článek. Dokonce, i kdyby se celá eurozóna rozhodla opustit politiku společné měny, na jednotlivé ekonomiky by to velký vliv nemělo. Pouze by se dnešní hodnota eura přepočítala na jednotlivé národní měny. Historie je podle viceguvernéra ČNB plná vzniků a zániků měnových unií. Česká republika taky takovéto změny zažila například při vzniku První republiky nebo při rozpadu Československa. Na zrušení společné evropské měny by Česká republika mohla paradoxně vydělat, pokud by dobře rozložila své devizové rezervy.

Devizové rezervy jsou investice držené centrální bankou. Většinou mají podobu cenných papírů emitovaných jednotlivými zeměmi. ČR má devizové rezervy z 60 procent v eurech. Z nich největší podíl mají německé. „Německa máme hodně, Řecka máme nula,“ řekl doslova. Celkově se ČNB snaží ze svého portfolia odstranit i další cenné papíry ze zemí PIIGS. Takto se označují státy Evropské unie s velkými ekonomickými problémy. Jsou jimi Portugalsko, Itálie, Irsko, Řecko a Španělsko.

Proč se česká ekonomika v době růstu německé ekonomiky propadá, Hampl prohlásil, že pět různých ekonomů na to dá pět různých vysvětlení. Nikdo nezná správnou odpověď. V době před krizí byla český ekonomický růst mnohem více provázaný s tím německým.

Proč ČNB prodala značnou část svých zlatých rezerv, odpověděl viceguvernér této banky, že již není tak důležité držet zlato ve svém portfoliu. V době zlatého standardu byly bankovky odvislé od množství zlata drženého centrální bankou. Dnes zlatý standard neplatí a bankovky se tisknou nekryté. Navíc držet zlato nese s sebou náklady na uskladnění a ochranu. Naopak cenné papíry na sebe vydělávají v podobě úroku. „Moc nerozumím, proč státy opět nakupují zlato,“ řekl Hampl a dodal proč by někdo měl držet něco, co nenese úrok.

Dalším tématem pořadu bylo, z jakého důvodu nenatiskne ČNB peníze a nevypustí je do ekonomiky, aby se pokryly státní dluhy. Důvod je ten, že by vypuštěním velkého množství peněz do oběhu narostla inflace a odnesli by to občané. Proto je centrální banka nezávislá na vládě a o tištění peněz rozhoduje bez zásahu zvenčí. Zda tuto nezávislost centrální banky ve světě udrží, je hlavní otázka současné ekonomické krize. Vždy totiž existovaly politické tlaky na přivlastnění si onoho monopolu na tisk peněz.

reklama
Klíčová slova: Hampl, Mojmír

Diskuse

Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat

  •  

Počet příspěvků: , Buďte první!

Přidejte vlastní názor…

Doporučujeme

Binární opce: životní šance nebo podvod? - anotační foto

Binární opce: životní šance nebo podvod?

27.08.2016 02:11 Praha - Práce online z pohodlí domova. Vysoce nadprůměrné zisky a minimum úsilí. Kladné i negativní ohlasy a...

Zájem českých firem o vývoz do Německa je letos rekordní  - anotační foto

Zájem českých firem o vývoz do Německa je letos rekordní

26.08.2016 16:34 Praha - Význam Německa pro tuzemskou ekonomiku roste, jak dokládá rekordní zájem českých firem o podporu při...

Anheuser-Busch po převzetí SABMilleru sníží počet zaměstnanců, o práci přijde 5500 lidí - anotační foto

Anheuser-Busch po převzetí SABMilleru sníží počet zaměstnanců, o práci přijde...

26.08.2016 16:30 Brusel - Největší světový producent piva, nadnárodní společnost Anheuser-Busch InBev, po převzetí svého...

Šok z brexitu je pryč: Britská ekonomika zrychlila, důvěra spotřebitelů roste

26.08.2016 12:02 Aktualizováno Londýn - Krátce po oznámení výsledků referenda o brexitu v Británii klesla důvěra spotřebitelů. Situace se...

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

reklama

Další zprávy

reklama

Anketa

Jste pro zavedení otcovské dovolené?

Hlasovalo 1544 čtenářů [výsledky anket]

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama