Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat

Praha - V otázce Řecka se zde šíří zbytečná panika. Tak by se dalo shrnout dnešní vystoupení Mojmíra Hampla, viceguvernéra České národní banky. Hampl byl hostem pořadu Hyde park na České televizi.

Přidejte svůj názor

Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat - anotační foto

Odstoupením Řecka od eura by naopak tuto měnu posílilo. Odešel by totiž nejslabší článek. Dokonce, i kdyby se celá eurozóna rozhodla opustit politiku společné měny, na jednotlivé ekonomiky by to velký vliv nemělo. Pouze by se dnešní hodnota eura přepočítala na jednotlivé národní měny. Historie je podle viceguvernéra ČNB plná vzniků a zániků měnových unií. Česká republika taky takovéto změny zažila například při vzniku První republiky nebo při rozpadu Československa. Na zrušení společné evropské měny by Česká republika mohla paradoxně vydělat, pokud by dobře rozložila své devizové rezervy.

Devizové rezervy jsou investice držené centrální bankou. Většinou mají podobu cenných papírů emitovaných jednotlivými zeměmi. ČR má devizové rezervy z 60 procent v eurech. Z nich největší podíl mají německé. „Německa máme hodně, Řecka máme nula,“ řekl doslova. Celkově se ČNB snaží ze svého portfolia odstranit i další cenné papíry ze zemí PIIGS. Takto se označují státy Evropské unie s velkými ekonomickými problémy. Jsou jimi Portugalsko, Itálie, Irsko, Řecko a Španělsko.

Proč se česká ekonomika v době růstu německé ekonomiky propadá, Hampl prohlásil, že pět různých ekonomů na to dá pět různých vysvětlení. Nikdo nezná správnou odpověď. V době před krizí byla český ekonomický růst mnohem více provázaný s tím německým.

Proč ČNB prodala značnou část svých zlatých rezerv, odpověděl viceguvernér této banky, že již není tak důležité držet zlato ve svém portfoliu. V době zlatého standardu byly bankovky odvislé od množství zlata drženého centrální bankou. Dnes zlatý standard neplatí a bankovky se tisknou nekryté. Navíc držet zlato nese s sebou náklady na uskladnění a ochranu. Naopak cenné papíry na sebe vydělávají v podobě úroku. „Moc nerozumím, proč státy opět nakupují zlato,“ řekl Hampl a dodal proč by někdo měl držet něco, co nenese úrok.

Dalším tématem pořadu bylo, z jakého důvodu nenatiskne ČNB peníze a nevypustí je do ekonomiky, aby se pokryly státní dluhy. Důvod je ten, že by vypuštěním velkého množství peněz do oběhu narostla inflace a odnesli by to občané. Proto je centrální banka nezávislá na vládě a o tištění peněz rozhoduje bez zásahu zvenčí. Zda tuto nezávislost centrální banky ve světě udrží, je hlavní otázka současné ekonomické krize. Vždy totiž existovaly politické tlaky na přivlastnění si onoho monopolu na tisk peněz.

Témata: Hampl, Mojmír
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Viceguvernér ČNB: Na konci eura se dá dobře vydělat

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Důl Paskov končí. Měl poměrně krátkou, leč pohnutou historii - anotační foto

Důl Paskov končí. Měl poměrně krátkou, leč pohnutou historii

29.03.2017 09:09 Praha/Ostrava - 31. března OKD ukončí těžbu v Dole Paskov. Důl má kolem 1350 zaměstnanců. Nachází…

Kartel zmrzlinářů? Antimonopolní úřad v Německu řeší neobvyklý případ - anotační foto

Kartel zmrzlinářů? Antimonopolní úřad v Německu řeší neobvyklý případ

29.03.2017 07:32 Berlín - Antimonopolní úřad v Bádensku-Württembersku řeší kuriózní případ. Tři zmrzlinárny ve městě…

Pokuta 22 milionů za střet zájmů? Platit by měl Agrofert, myslí si asociace - anotační foto

Pokuta 22 milionů za střet zájmů? Platit by měl Agrofert, myslí si asociace

28.03.2017 19:26 Aktualizováno Praha - Podle Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ) by případnou sankci 22 milionů korun kvůli…

Daňové přiznání na poslední chvíli? Pozor, podáním ale povinnosti nekončí - anotační foto

Daňové přiznání na poslední chvíli? Pozor, podáním ale povinnosti nekončí

28.03.2017 14:48 Aktualizováno Praha - Do odevzdání daňového přiznání v řádném termínu zbývá zhruba dvěma milionům podnikatelů pár…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama