Zákaz aut na benzin či naftu? Politici si to představují jako Hurvínek válku

Frankfurt nad Mohanem - Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli emisnímu skandálu Dieselgate a stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem. Agentura AP rozebírá, jak moc jsou tyto plány reálné.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Zákazy prodeje automobilů na benzin či naftu mají být od roku 2040, 2030 i 2025. Politické ideje ale přinášejí překážky do reálného světa. Za prvé je třeba vybudovat zásadně víc nabíjecích stanic, což si vyžádá nemalé náklady. Když k tomu připočteme miliony pracovních míst spojených s výrobou spalovacích motorů, je v řadě ohledů nesmírně těžké udělat politické rozhodnutí.

"Domnívám se, že většina lidí, zejména ve městech, chce změnu," říká podle agentury AP člen Zelených Dieter Janacek, jehož strana požaduje ukončit prodej benzinových a naftových aut do roku 2030. Řada lidí podle něho pohlíží na spalovací motory skepticky právě proto, že s emisemi musí žít.

Zatím však neexituje dostatek veřejných nabíjecích stanic, takže delší výlet elektromobilem je prakticky nemožný. Podle odborníků se elektřina v pohánění automobilů vyrovná benzinu a naftě co do nákladů a pohodlí někdy kolem roku 2020. To už by měla existovat lepší infrastruktura a baterie by měly mít větší výdrž.

A pak je tu dopad na výrobce benzinových a naftových motorů. Pokud nebudou smět do prodeje od roku 2030, zákaz bude mít v Německu přímý i nepřímý dopad na více než 600.000 pracovních míst, což představuje deset procent práceschopného obyvatelstva.

Průbojné je v tomto směru Norsko, ale i tam je termín 2025 definován jako cíl, kterého má být dosaženo, nikoli jako pevné datum zákazu. Norsko chce v té době zakázat prodej benzinových a naftových vozů, hybridních aut se týkat nemá. Francie a Británie koketují s rokem 2040. To je ale za tak dlouho, že u moci bude jiná politická garnitura, navíc vývoj technologie je dnes těžké předpovědět.

"Je snadné něco říct, zvlášť když v roce 2040 už dnešní politici nebudou rozhodovat. Realita je ale jiná," prohlásil Brett Smith z michiganského Střediska pro výzkum v automobilovém průmyslu. "Co se stane s hodnotou aut se spalovacím motorem, která budou jejich majitelé muset prodat? Co se stane s čerpacími stanicemi a jejich vlastníky?" ptá se Smith.

Výrobci automobilů v současné době investují jak do modernizace tradičních motorů, tak do nových technologií. Například německý Daimler vynaložil tři miliardy eur (78 miliard Kč) na vývoj nového nízkoemisního dieselového motoru, který je již v některých sedanech třídy E. Současně dává deset miliard eur (260 miliard Kč) do vývoje vozů s elektrickým motorem a do technologie autonomního řízení.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ekonomika zachráněna. Úspěch CDU/CSU znamená její kontinuitu

24.09.2017 21:29 Praha - Vítězství konzervativní unie CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové v německých parlamentních…

Uber přijde o licenci v Londýně, jeho praktiky prý ohrožují bezpečnost

22.09.2017 15:22 Aktualizováno Londýn - Londýnský úřad zodpovědný za dopravní systém (TfL) neobnoví Uberu provozní licenci, která…

Akcie L'Oréalu po smrti Bettencourtové posilují

22.09.2017 12:12 Paříž - Cena akcií L'Oréal dnes roste. Úmrtí Liliane Bettencourtové, která v podniku vlastnila…

Na Slovensku po změně zákona nastal boom osobních bankrotů

21.09.2017 12:16 Bratislava - Na Slovensku výrazně stoupl počet lidí, kteří se snaží přes osobní bankrot zbavit…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama