Zákaz aut na benzin či naftu? Politici si to představují jako Hurvínek válku

Frankfurt nad Mohanem - Téma postupné eliminace motorů spalujících tradiční paliva z trhu se dostalo do popředí kvůli emisnímu skandálu Dieselgate a stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem. Agentura AP rozebírá, jak moc jsou tyto plány reálné.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Zákazy prodeje automobilů na benzin či naftu mají být od roku 2040, 2030 i 2025. Politické ideje ale přinášejí překážky do reálného světa. Za prvé je třeba vybudovat zásadně víc nabíjecích stanic, což si vyžádá nemalé náklady. Když k tomu připočteme miliony pracovních míst spojených s výrobou spalovacích motorů, je v řadě ohledů nesmírně těžké udělat politické rozhodnutí.

"Domnívám se, že většina lidí, zejména ve městech, chce změnu," říká podle agentury AP člen Zelených Dieter Janacek, jehož strana požaduje ukončit prodej benzinových a naftových aut do roku 2030. Řada lidí podle něho pohlíží na spalovací motory skepticky právě proto, že s emisemi musí žít.

Zatím však neexituje dostatek veřejných nabíjecích stanic, takže delší výlet elektromobilem je prakticky nemožný. Podle odborníků se elektřina v pohánění automobilů vyrovná benzinu a naftě co do nákladů a pohodlí někdy kolem roku 2020. To už by měla existovat lepší infrastruktura a baterie by měly mít větší výdrž.

A pak je tu dopad na výrobce benzinových a naftových motorů. Pokud nebudou smět do prodeje od roku 2030, zákaz bude mít v Německu přímý i nepřímý dopad na více než 600.000 pracovních míst, což představuje deset procent práceschopného obyvatelstva.

Průbojné je v tomto směru Norsko, ale i tam je termín 2025 definován jako cíl, kterého má být dosaženo, nikoli jako pevné datum zákazu. Norsko chce v té době zakázat prodej benzinových a naftových vozů, hybridních aut se týkat nemá. Francie a Británie koketují s rokem 2040. To je ale za tak dlouho, že u moci bude jiná politická garnitura, navíc vývoj technologie je dnes těžké předpovědět.

"Je snadné něco říct, zvlášť když v roce 2040 už dnešní politici nebudou rozhodovat. Realita je ale jiná," prohlásil Brett Smith z michiganského Střediska pro výzkum v automobilovém průmyslu. "Co se stane s hodnotou aut se spalovacím motorem, která budou jejich majitelé muset prodat? Co se stane s čerpacími stanicemi a jejich vlastníky?" ptá se Smith.

Výrobci automobilů v současné době investují jak do modernizace tradičních motorů, tak do nových technologií. Například německý Daimler vynaložil tři miliardy eur (78 miliard Kč) na vývoj nového nízkoemisního dieselového motoru, který je již v některých sedanech třídy E. Současně dává deset miliard eur (260 miliard Kč) do vývoje vozů s elektrickým motorem a do technologie autonomního řízení.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Největším obchodním partnerem Německa je druhý rok po sobě Čína, ČR je…

21.02.2018 18:41 Berlín – V loňském roce, stejně jako v roce 2016, byla největším obchodním partnerem Německa Čína.…

Slovensko a Itálie se přou kvůli firmě Embraco, na kauzu si posvítí Brusel

21.02.2018 15:44 Bratislava - Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga odmítl nařčení, že Bratislava hodlá…

Méně peněz z Bruselu? Chudé regiony včetně ČR mají obavy, píše Politico

21.02.2018 14:10 Brusel - Kombinace odchodu Británie z EU, po němž zůstane v rozpočtu díra za 12 až 13 miliard eur …

Itálie chce zabránit stěhování stovek pracovních míst na Slovensko

20.02.2018 20:31 Řím - Italská levicová vláda se dva týdny před volbami pustila do boje za záchranu pěti set…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama