EU chce znovu vynaleznout auta. Nové vozy mají mít o 30 procent nižší emise

Brusel - Evropské komise dnes zveřejnila návrh, který má zajistit v EU "čistou mobilitu". Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Návrh, kolem kterého se v posledních dnech výrazně lobbovalo, dnes představili místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič, komisař pro klimatické změny a energie Miguel Cañete a komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," míní Šefčovič. Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu.

Komise totiž varuje, že evropští automobiloví výrobci by mohli o své světové prvenství v souboji s firmami z USA, Japonska, Jižní Koreje či Číny snadno přijít právě v segmentu nízkoemisních vozů, který v budoucnosti čeká rozvoj.

Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.

Komise dnes přišla s návrhem předpokládajícím, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021, cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr. Cíl ovšem bude mezi výrobce rozdělen na základě testů emisí všech nových aut a dodávkových aut v jejich flotile.

Tato měření budou založena na přesnější metodě označované zkratkou WLTP. Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu ve výši 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.

Výrobci, kteří dosáhnou vyššího podílu bezemisních či nízkoemisních aut než je oněch 15 či 30 procent, budou "odměněni" méně přísným celkovým cílem snižování emisí CO2. "Kvóta na elektromobily" či na vozy jezdící na vodík jako taková ale v návrhu není.

Komise předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16.000 Kč), v roce 2030 dokonce až 1500 eur (téměř 40.000 Kč), a platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

S Británií to vypadá zle. Čelí nejdelšímu pádu životní úrovně za více než…

24.11.2017 07:38 Londýn - Analýza britského výzkumného střediska Resolution Foundation dospěla k závažným závěrům.…

Rána pro polské obchody? Vláda chce postupně zakázat nedělní prodej

24.11.2017 07:20 Varšava - Polska vláda chce do roku 2020 zrušit nedělní prodej, aby zaměstnanci měli více času na…

Na černé listině daňových rájů EU se může objevit i Turecko

23.11.2017 17:57 Brusel - Evropská unie zvažuje, zda na černou listinu daňových rájů zařadí i Turecko. Rozhodnutí by…

Růst HDP Německa zrychlil na 0,8 procenta. Daří se hlavně exportu

23.11.2017 13:16 Aktualizováno Berlín - Německá ekonomika v letošním třetím čtvrtletí zrychlila na 0,8 procenta z 0,6 procenta ve…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama