EU chce znovu vynaleznout auta. Nové vozy mají mít o 30 procent nižší emise

Brusel - Evropské komise dnes zveřejnila návrh, který má zajistit v EU "čistou mobilitu". Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Návrh, kolem kterého se v posledních dnech výrazně lobbovalo, dnes představili místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič, komisař pro klimatické změny a energie Miguel Cañete a komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," míní Šefčovič. Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu.

Komise totiž varuje, že evropští automobiloví výrobci by mohli o své světové prvenství v souboji s firmami z USA, Japonska, Jižní Koreje či Číny snadno přijít právě v segmentu nízkoemisních vozů, který v budoucnosti čeká rozvoj.

Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.

Komise dnes přišla s návrhem předpokládajícím, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021, cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr. Cíl ovšem bude mezi výrobce rozdělen na základě testů emisí všech nových aut a dodávkových aut v jejich flotile.

Tato měření budou založena na přesnější metodě označované zkratkou WLTP. Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu ve výši 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.

Výrobci, kteří dosáhnou vyššího podílu bezemisních či nízkoemisních aut než je oněch 15 či 30 procent, budou "odměněni" méně přísným celkovým cílem snižování emisí CO2. "Kvóta na elektromobily" či na vozy jezdící na vodík jako taková ale v návrhu není.

Komise předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16.000 Kč), v roce 2030 dokonce až 1500 eur (téměř 40.000 Kč), a platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Lotyšská ABLV Bank upadla v nemilost kvůli Severní Koreji. ECB zastavila…

19.02.2018 10:30 Brusel - Evropská centrální banka (ECB) dnes zastavila veškeré platby lotyšské banky ABLV Bank,…

Velký podfuk Daimleru? Při testech emisí v USA si zřejmě pomáhal softwarem

18.02.2018 16:16 Berlín - Naftové automobily z koncernu Daimler byly zřejmě vybaveny softwarem, který byl vyvinut…

Lotyšská policie zadržela guvernéra centrální banky

18.02.2018 13:01 Riga - Lotyšská protikorupční policie zadržela guvernéra centrální banky. Důvod zatím oficiálně…

Tento měsíc končí platnost papírové desetilibrovky, nahradí ji plast

18.02.2018 08:55 Londýn - Britové mají jen do konce tohoto měsíce možnost utratit svoji starou, papírovou bankovku v…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama