Automobilky na Slovensku zřejmě v lednu čeká další pád

Bratislava - Rušení či krácení pracovních směn, nucená dovolená a propouštění. To vše si na Slovensku mohou v lednu po roce zopakovat firmy v automobilovém průmyslu, který dává práci více než 70 tisícům lidí, napsal v neděli slovenský internetový server Pravda.

Přidejte svůj názor

Slovenský automobilový průmysl závisí především na prodeji v Německu, Francii či Velké Británii. V Německu šrotovné skončilo minulý týden. "Na začátku příštího roku dojde k propadu poptávky po autech, ale pokles bude mírnější než letos na jaře," cituje pravda.sk Volkera Lange, šéfa asociace zahraničních výrobců automobilů v Německu.

Pokles na začátku roku nevylučují ani dodavatelé automobilek. "Leden a únor jsou každoročně slabší měsíce, podle počtu objednávek na příští tři měsíce a dlouhodobých prognóz však pokles zatím není na obzoru," sdělil Rastislav Škulec, šéf závodu německého koncernu Huhn Presstech ve slovenskách Vrábľech, kde se vyrábějí brzdové posilovače.

Slovenské automobilky žijí s výjimkou Volkswagenu ze šrotovného v zizině, domácí prodejci vydělávali na domácím šrotovném. Jak půjde dál prodej bez něj, je podle pravdy.sk otázka. Citroen a Škoda lákají na slevy, Volkswagen doufá v rostoucí poptávku od firem.

Tři automobilky na Slovensku, v nichž přímo pracuje přes 13 tisíc lidí, se další vlny krize chtějí vyhnout. "Spustili jsme produkci nové verze Kia Ceed, a proto očekáváme, že bychom měli do konce roku zajistit plnou výrobu v rámci osmihodinového dvousměnného provozu," vysvětlil mluvčí Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. "Do výrobního procesu plánujeme zařadit třetí model a tak se nám zvýší možnosti udržení výroby," dodal. Kia přitom letos jeden čas vyráběla jen v jedné šestihodinové směně.

Naplno by měl jít do konce roku i trnavský PSA Peugeot Citroën. Výroba na příští rok však podle mluvčího automobilky Petra Švece závisí také na tom, jak bude pokračovat šrotovné ve Francii.

Největší automobilce, bratislavskému Volkswagenu, šrotovné nepomohlo, protože vyrábí větší a dražší vozidla. Zaměstnanci továrny pobírají mzdu, i když jsou část týdne doma na nucené dovolené. Podle šéfa odborů společnosti Zoroslavy Smolinské však přicházejí první signály, že poptávka se zvyšuje. "Dostali jsme zakázku z Asie na dodávku 4 tisíc kusů vozidel do konce tohoto roku," říká. Fabrika loni vyrobila 188 tisíc aut a letošní produkce se odhaduje na přibližně 130 tisíc vozidel.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Británie zakáže prodej benzinových a naftových aut

26.07.2017 16:26 Aktualizováno Londýn - Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. O…

Auta z koncernu VW dotčená skandálem by mohla přijít o registraci

25.07.2017 15:31 Berlín - Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí…

Řecko je s reformami na správné cestě. Nesmí polevit, apeluje eurokomisař

25.07.2017 12:53 Atény - Eurokomisař pro hospodářské a finanční záležitosti Pierre Moscovici dnes řekl, že Řecko je…

Eurotunnel zvýšil zisk, výhled nemění ani navzdory brexitu

25.07.2017 12:21 Paříž - Společnost Eurotunnel v pololetí zvýšila hrubý zisk EBITDA o osm procent na 242 milionu eur…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama