Češi nemění dodavatele energií. Důvody jsou strach, neznalost a lenost

Praha - 77 % českých spotřebitelů v posledních třech letech nezměnilo dodavatele elektřiny či plynu. K hlavním důvodům přitom u poloviny z nich patří strach, neznalost nebo lenost. Pouze pětina z těch, kdo dodavatele nemění, je přesvědčena, že má se stávajícím dodavatelem výhodnou smlouvu. Informuje ve své zprávě dTest.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Energetika, ilustrační fotografie

Vyplynulo to z průzkumu, který si dTest nechal provést u společnosti GfK. Důvody tohoto stavu jsou podle zadavatele průzkumu zřejmé. Nabídka na trhu je nepřehledná a pro spotřebitele je tudíž obtížné zhodnotit, jestli se jim změna dodavatele vyplatí.

„Vyznat se v nepřeberném množství nabídek, porovnat cenu s konkurencí a najít pro sebe nejvýhodnější produkt je pro běžného smrtelníka velmi obtížné a časově náročné. Jen malá část spotřebitelů si dokáže sama spočítat, kolik skutečně při daném tarifu zaplatí," komentuje výsledky průzkumu ředitel dTestu Martin Černý. A dodává: „Lidé se obávají velké administrativní náročnosti změny dodavatele a bojí se, aby nenaletěli podvodníkům. Uvádějí také, že se v energetice nevyznají a nevědí, jak postupovat."

Všechny zmíněné překážky zřejmě přispívají k tomu, že v průzkumu třetí nejčastější odpovědí respondentů na otázku, proč nemění dodavatele, bylo „nechce se mi to řešit". Přitom výdaje domácností na energie nejsou zanedbatelné. Podle údajů Evropské komise (2015) tvoří 6,4 % z celkových výdajů domácnosti, český Energetický regulační úřad uváděl v roce 2012 dokonce 10 %.

„Změnit dodavatele energií by mělo být stejně obvyklé a jednoduché jako změnit jakéhokoli jiného obchodníka – když nejste spokojení se službami či cenou, prostě jdete jinam. Jsme si překážek na českém trhu s energiemi vědomi, proto jsme se rozhodli změnu dodavatele spotřebitelům již podruhé zprostředkovat formou aukce. Registraci do hromadné změny dodavatele elektřiny a plynu 'Chci výhodnější energie' spouštíme právě dnes, zúčastnit se mohou domácnosti z celé České republiky, přičemž registrace je nezávazná. Samotná aukce proběhne v únoru příštího roku," uvádí Martin Černý.

V rámci první hromadné změny dodavatelů energií pořádané dTestem změnilo v letošním roce dodavatele téměř 20 000 domácností. Dohromady ušetřily více než 140 milionů korun. Průměrná roční úspora domácností byla 2 883 Kč v případě elektřiny a 8 707 Kč v případě plynu. Úspora mnohých domácností se však vyšplhala i k desetitisícovým částkám. Téměř polovina zapojených domácností, 46 %, změnila dodavatele u obou komodit, tedy u elektřiny i plynu. 40 % domácností změnilo pouze dodavatele elektřiny a 14 % pouze dodavatele plynu. Nejvíce domácností se do kampaně zapojilo v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji.

Hromadná změna dodavatele je založena na principu kolektivního nákupu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. V Evropě se jedná o běžnou metodu, jak ušetřit peníze.

Témata: dtest | Energetika
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Češi nemění dodavatele energií. Důvody jsou strach, neznalost a lenost

Vstupte do diskuze (1)

Doporučujeme

Mayová: Británie chce vyjdenat zvláštní parnterství s EU

27.04.2017 02:11 Londýn - Británie chce v nadcházejících jednáních o podmínkách odchodu z Evropské unie docílit…

Netěší Vás stav Vašeho zahradního nábytku? Svěží vzhled mu dodá nový nátěr

27.04.2017 01:39 PR ČLÁNEK - Nátěr na zahradním nábytku je vystaven nepříznivým povětrnostním podmínkám, organickým…

Generálním ředitelem ČT bude i nadále Petr Dvořák

26.04.2017 18:55 Aktualizováno Praha - Generálním ředitelem České televize bude dalších šest let její současný šéf Petr Dvořák. Ve…

Žena do školství, muž na stavbu? Genderové rozdělení profesí má negativní…

26.04.2017 17:08 Aktualizováno Praha - Neziskové organizace ze čtyř visegrádských zemí provedly průzkum, který se zaměřil na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama