Otevřené prostory končí? Novým trendem budou "kafeláře"

Otevřené kancelářské prostory, takzvaný open-space, nefungují a v budoucnu je nahradí kanceláře v kavárnách - kafeláře, míní futuroložka British Telecommunications (BT) Nicole Millardová, kterou citoval zpravodajský server The Daily Telegraph.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Firmy, ilustrační foto

Otevřené prostory kanceláří měly původně vytvářet pocit kamarádství, posílit týmovou práci a podpořit otevřené sdílení nápadů mezi kolegy, kteří byli po celá desetiletí uzavření ve svých buňkách. Ukázalo se ale, že open-space je špatný pro produktivitu, kdy jsou zaměstnanci každé tři minuty vyrušeni celou škálou rozptylujících věcí.

Doktorka Nicole Millardová je odbornice na údaje, analýzy a nové technologie. Podle jejích slov jsou velké kanceláře neefektivní, zvlášť pro introverty, kteří pracují lépe, když je nikdo a nic neruší. Proto Millardová předpovídá, že open-space brzy zanikne.

Namísto toho se podle ní ze zaměstnanců v budoucnu stanou "batůžkáři", kteří si nosí kancelář s sebou a pracují v malých týmech v kavárnách, čili kafelářích.

"Naše technologie se smrskly, takže můžeme doslova sbalit celou kancelář do malého batůžku. Už nejsme nutně připoutáni k pracovnímu stolu s pevným počítačem," dodala Millardová.

I když mnoho firem stále věří, že velké, otevřené kancelářské prostory podporují spolupráci, ve skutečnosti platí, že pokud nenatěsnají zaměstnance opravdu hodně blízko k sobě, pak "by klidně mohli být třeba v Belgii", říká Millardová. V druhém případě prokázal výzkum, že pokud jsou zaměstnanci příliš blízko, uzavřou se do sebe jako škeble - jako kdyby spolu uvízli ve výtahu.

"Problém s otevřenými kancelářemi spočívá v tom, že jde o model, který má teoreticky vyhovovat všem, ale ve skutečnosti nevyhovuje nikomu. Každé tři minuty vás někdo vyruší. Trvá osm až 20 minut, než se dostanete zpátky do správného myšlenkového rozpoložení. Je toho spousta. E-maily, porady, kolegové. To všechno ruší," vysvětluje Millardová.

"Jsme díky tomu, že musíme přepínat mezi jednotlivými úkoly produktivnější? Odpověď zní: 'Ne.' Naopak přepínání mezi úkoly představuje velký problém, jak můžete sami zjistit, když večer vypínáte počítač a najdete několik otevřených oken s rozdělanou prací, anebo neodeslané e-maily, od kterých vás něco vyrušilo, a pak jste na ně zapomněli," dodává Millardová, která nicméně kanceláře úplně nezavrhuje.

Kanceláře jsou podle ní nadále důležité, už jen kvůli společenským kontaktům. "Potřebujeme rovnováhu mezi 'my' a 'já'. Potřebujeme dát lidem na výběr možnosti, jak chtějí pracovat - například z domova. Ale pokud budou sedět jen doma, také to nebude ideální, takže bychom měli začít přijímat myšlenku kafeláří," soudí Millardová.

"Stačí dobrá káva, slušné připojení a domluva, kdy se společně sejdeme s kolegy a sesedneme s laptopy. A je jedno, jestli bude takové externí pracoviště v kavárně nebo hotelové hale."

Tlak na změny kancelářské práce budou podle Millardové vyvíjet i sami zaměstnanci úměrně tomu, jak stárnou, protože starší lidé nechtějí pracovat denně od devíti do pěti, anebo dojíždět velkou vzdálenost do práce.

Témata: firmy | Lidé | EuroZprávy.cz
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pomsta aerolinek: Americká Delta nakoupí airbusy, Boeing ostrouhal

14.12.2017 16:46 New York - Americká společnost Delta Air Lines koupí 100 letadel A321 od evropského výrobce Airbusu…

Revoluce v mediálním světě: Walt Disney koupí většinu 21st Century Fox

14.12.2017 14:38 Los Angeles - Zábavní gigant Walt Disney koupí většinu aktivit společnosti 21st Century Fox za 52,4…

Cena bitcoinu strmě roste. Jižní Korea zvažuje zdanění kryptoměn

13.12.2017 13:43 Soul - Jižní Korea zvažuje, že zdaní kapitálové zisky z obchodování s digitálními měnami jako je…

Google expanduje: V Číně vznikne centrum pro výzkum umělé inteligence

13.12.2017 11:17 Peking - Americký internetový gigant Google otevře v Číně výzkumné centrum umělé inteligence. Chce…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama