Nová pravidla měření emisí? Velká část stanic kvůli změně zkrachovala

Praha - Po zavedení nových povinností pro provozovatele měření emisí výrazně ubylo registrovaných i aktivních stanic měření emisí. Zatímco v srpnu 2016 mělo státem vydané povolení 2760 poskytovatelů měření emisí, z toho 1763 aktivních, letos za první čtvrtletí stát registroval už jen 1093 stanic, z nichž aktivních bylo 912. ČTK to sdělilo ministerstvo dopravy. Stanice měření emisí mají od letošního roku povinnost dokumentovat přítomnost kontrolovaných vozidel na prohlídkách.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Ukazatel paliva

Skutečnost, že po zapojení stanic měření emisí do informačního systému stanic technické kontroly mnoho provozovatelů ukončilo svůj provoz, potvrdil i předseda Sdružení provozovatelů stanic technické kontroly Michal Cuc. Zavádění nových povinností při měření emisí podle něj znamenaly pro poskytovatele náklady v řádech statisíců.

Nejnákladnější položkou byla pro většinu z nich zejména potřeba nových měřicích přístrojů, jejichž součástí musí být nově i technologie pro diagnostiku. Zařízení navíc musí umožňovat vyhodnotit měření, vytisknout protokol a odeslat data do informačního systému ministerstva dopravy. Vedle toho museli ve stanicích pořídit například i fotoaparáty nebo softwarové programy pro práci s fotografiemi. Některým provozovatelům navíc vzrostly i náklady na zaměstnance.

Velkou část z úbytku stanic tvoří autodílny, kterým se už nevyplatilo měření emisí dále nabízet. Podle prezidenta Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel Josefa Lhotáka řadu opraven přiměla k uzavření provozu měření emisí vedle vysokých nákladů i nechuť k novým pravidlům. Ty totiž výrazně prodloužily čas kontroly emisí a ta teď zabere až dvojnásobek původního času. Zpřísněné normy zavedly náročnější metodiku kontroly a práce mechaniků se tak výrazně změnila.

Nové povinnosti navíc přiměly provozovatele stanic ke zdražení, většinou kolem zhruba 20 procent z dosavadních cen. "Je možné, že to není poslední zdražení. Nejde jen o prodloužení časů focením, ale i jiné problémy, které se vyskytují spojením diagnostického zařízení s jednotkou v motoru a s některými závadami, které hlásí diagnostická jednotka. Jde zejména o starší vozidla," dodal Cuc s tím, že další zdražení lze očekávat především u kamionů, u kterých se měření prodloužilo nejvýrazněji.

Podle údajů ministerstva dopravy z počátku dubna byly za první čtvrtletí letošního roku při měření emisí pořízeny více než tři miliony fotografií při celkem 563.669 kontrolách. Provozovatelé stanic musí nově od letošního roku evidovat informace o každé prohlídce, včetně fotografií, do online databáze ministerstva. Povinně se musí fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Stejný informační systém využívají i stanice technické kontroly (STK), pro které tato povinnost platí od ledna 2016. Ministerstvo tím chtělo zamezit situacím, kdy některá vozidla získala záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž by stanici ve skutečnosti navštívilo.

Témata: stk | Ekonomika | auto | EuroZprávy.cz
Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Daňové ráje? České firmy opouštějí Nizozemí, roste zájem o dvě nové…

16.07.2018 12:04 Praha - Z daňových rájů řídí české společnosti 12.970 firem, což je nejméně od roku 2013. Za…

ČD Cargo vydá dluhopisy za miliardu korun, z výnosu koupí nové nákladní…

16.07.2018 07:43 Praha - ČD Cargo vydá nejpozději do konce července dluhopisy za miliardu korun. Cena jednoho kusu…

Co dělat, když zapomenete peníze nebo kartu v bankomatu? Ne vždy o ně…

15.07.2018 16:25 Může se to stát každému z nás. Při výběru hotovosti z bankomatu v něm můžeme nedopatřením…

Vypněte aplikace Uber a Taxify, žádají taxikáři po vládě. Opět hrozí…

13.07.2018 11:19 Aktualizováno Praha - Závazek evidovat tržby řidičů v EET, který společnost Uber ve čtvrtek podepsala s…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama