Privátní značky supermarketů? Čechům příliš nevoní, ukazuje průzkum

Praha - Třetina lidí nedůvěřuje zboží, které obchodní řetězce prodávají pod privátní značkou. Pětina se domnívá, že je nekvalitní. Téměř polovina tuzemských spotřebitelů se pro koupi tohoto zboží rozhodla na základě příznivé ceny, více než čtvrtina produkty privátní značky koupila na základě poměru ceny a kvality. Pouze deset procent je kupuje pro jejich kvalitu. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu supermarketů Billa mezi 600 respondenty v jejich prodejnách.

Přidejte svůj názor

Obchody

Téměř polovina (47 procent) respondentů by tento sortiment začala kupovat pouze po vlastní zkušenosti, resp. pokud by byl na obalu uveden zřetelněji výrobce (sedm pct). Dalších 18 procent by je nekupovalo nikdy.

Průzkum dále ukázal, že kromě kvality kladou spotřebitelé při nákupu privátních produktů důraz na jejich původ. Výrobce na etiketě hledají téměř dvě třetiny dotázaných. "Čeští zákazníci se stále častěji ptají na původ a složení potravin. Na jejich požadavky se snažíme reagovat, a proto na většině výrobků naší vlastní výroby výrobce uveřejňujeme," uvedl ředitel společnosti Jaroslaw Szczypka.

Výrobky pod vlastní značkou se v Bille podílejí ze 17,5 procenta na celkovém obratu. Největší podíl na prodejích tvoří v diskontech, například v Lidlu dlouhodobě tvoří vlastní značky více než 80 procent nabídky. V řetězci dm drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent.

Tuzemští obchodníci se v poslední době snaží jejich prodeje zvýšit mj. uváděním nových vlastních značek na trh. Podle údajů společnosti GfK skutečně prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou řetězců loni po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků. V Německu tento podíl loni dosáhl 37 procent, v Rakousku 32 procent. I na Slovensku (27 pct) a v Maďarsku (28 pct) je zboží pod značkou řetězců úspěšnější.

Společnost dm drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky - v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží. Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl tento sortiment rozšiřují. "Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru," uvedla mluvčí Zuzana Holá.

V porovnání se západními zeměmi má ČR ale mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou a jeho prodeje jsou nižší než v západní Evropě.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Minimální mzda 16 tisíc? Maláčová chce rázné změny ve valorizaci

20.08.2018 12:01 Praha - Podle novely, kterou navrhlo ministerstvo práce, by se měla minimální mzda v Česku od roku…

Startuje akce Dny dopravy zdarma, zapojí se tisíce e-shopů

20.08.2018 10:07 Praha - Dnes v poledne startuje akce Dny dopravy zdarma. Zapojeny jsou e-shopy jako Mall.cz, T.S…

Babišův centrální nákup státu je fiasko? Nefunguje, žádné úspory, zhrozil…

20.08.2018 09:20 Aktualizováno Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil centralizované zadávání veřejných zakázek ve státní…

Agrofertu se v Německu nedaří? Ruší 1665 míst v pekárenském gigantu Lieken

20.08.2018 09:11 Praha - Agrofert ruší 1665 míst v německé pekárenské skupině Lieken, která má nyní zhruba 2800…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama