Nastane zmatek? dTest radí, jak na nákupy podle nového zákoníku

Praha - Některé změny, které přinese nový občanský zákoník, práva spotřebitelů posílí, jiné naopak. Očekávají se také problémy, které až časem vyřeší novely či rozhodnutí soudu. Zákazníci, kteří si zboží nakoupili ještě v roce 2013, mají o starost méně - nemusí se s nikým dohadovat o záruku, píše dTest ve zprávě, kterou mají EuroZprávy.cz k dispozici.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Pro spotřebitele je zásadní informací, že smlouvy uzavřené do 31. 12. 2013 včetně se řídí starou právní úpravou, tedy občanským zákoníkem č. 40/1964 Sb., případně zákoníkem obchodním. Ke oběma předpisům existuje rozsáhlá judikatura a užití základních spotřebitelských práv v praxi nečiní velkých obtíží. Na zboží zakoupené v roce 2013 a dříve se tedy vztahuje zákonná záruka tak, jak jsme ji znali doposud.

Pokud zákazník půjde takovou věc po Novém roce reklamovat, nesmí podlehnout tvrzení, že podle nové úpravy už zákonnou záruku nemůže uplatnit, protože v novém občanském zákoníku prostě není. Nejen že by obchodník zákaníka takovým tvrzením krátil na zákonných právech, ale navíc by se dopouštěl správního deliktu podle zákona o ochraně spotřebitele, za který hrozí pokuta od České obchodní inspekce až do výše tří milionů korun. Navíc obdoba zákonné záruky je i v novém zákoníku.

Zákon připouští možnost, aby se obě smluvní strany dohodly, že po Novém roce na své právní vztahy použijí novou právní úpravu, přestože smlouva vznikla ještě před účinností nového zákoníku, tedy před koncem roku 2013. „Někdy může být nová úprava výhodnější, v případě záruk však takový postup nedoporučujeme. Jsme sice přesvědčeni, že nový zákoník práva spotřebitelů až tak podstatně nemění, ale spotřebitelé by přišli například o novou záruční dobu v případě, kdy si věc nechají v rámci reklamace vyměnit za novou," vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Smlouvy uzavřené od 1.1.2014 se již budou řídit novým občanským zákoníkem s číslem, 89/2012 Sb. „Všechny podstatné změny, které nový zákoník přinese do života spotřebitelům, jsme přehledně popsali v seriálu článků na www.dtest.cz/NOZ a doporučujeme se na nový režim připravit. V případě nejasností se mohou spotřebitelé obracet také na naši poradenskou linku," radí Miloš Borovička.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jsou Češi s prací spokojení? Nový průzkum

19.08.2018 14:51 Praha - Více než tři pětiny pracujících Čechů jsou spokojeny se svým zaměstnáním. Opačný pohled má…

Poplatky za autorádio, kabelovku i mobilní rádio. Podívejte se, za co…

19.08.2018 12:39 Koncesionářské poplatky upravuje zákon. Každá domácnost, která vlastní byť jen přenosné rádio, tak…

Češi mění zvyky. Platba kartou v e-shopech předstihla dobírku, trend má…

16.08.2018 17:40 Aktualizováno Praha - Každý třetí Čech (34,5 %) nakupující na internetu platí za objednané zboží online platební…

Pojišťovna Aegon prodá své společnosti v ČR a SR. Co se mění pro klienty?

16.08.2018 13:58 Praha - Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku nizozemské skupině…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Byznysu

reklama
reklama